- narozen v Nivnici (jižní Morava) 28.03.1592 – 28.03. den učitelů
- vyrůstal ve výchově Jednoty bratrské
- ovlivněn studiem na střední škole Jednoty bratrské v Přerově (střední Morava)
- poté se vypravil na studia do Německa (Heidelberg) – severozápad Německa
- šel tam pěšky
- Heidelberg – 2. nejstarší univerzita v Evropě (1. Karlova univerzita)
- byl vysvěcen
- vrátil se a stal se knězem jednoty bratrské (ve Fulneku)
- na mor mu zemřela žena + 2 synové > osobní tragédie ho inspiruje k psaní filozofických děl
- skrývá se > dostává se do Třebíče > podruhé se žení
- byl zvolen biskupem Jednoty bratrské
- 1627 – vydán dokument – „Obnovené zřízení zemské“ > nekatolíci vyhnáni z českých zemí > Komenský musí odejít do exilu
- uchyluje se nejprve do Lešna (Polsko)
- zde požár > shořelo nedokončené monumentální dílo („Výkladový slovník veškerého vědění“)
- dále do Nizozemí (protestanté, svobodomyslná zem)
- začal být oceňován v Evropě > pozván do Anglie v době revoluce > neusadil se, pozvání do Švédska (královna Krystína chtěla, aby tam reformoval školství)
- dále do Sedmihradska (východní Maďarsko až Rumunsko)
- nakonec se vrací do Nizozemí > zde roku 1670 umírá (pochován v Naardenu (pomník))
Dílo
- 1) spisy filozofické
- i charakter útěšný (snaha vysvětlit sám sobě fungování světa)
- nejlepší východisko příklon k Bohu – pro Komenského útěchou a jistotou
- „Labyrint světa a ráj srdce“
- 2 části:
- 1. – pozemský svět kam přichází básník (prochází světem)
- 2. – ráj srdce – hodně filozofická, básník odchází do vlastního nitra – tam hledá víru a pravdu > zjišťuje – nejlepší je cesta srdce k Bohu
- 2 části:
- „Truchlivý“
- naříká nad nespravedlností ve světě (umírá mu žena, probíhá 30 letá válka)
- po r. 1648 – „Kšaft umírající matky Jednoty bratrské“
- 1648 – mír po 30 leté válce
- „Listové do nebe“
- píše Kristovi
- hledá útěchu ve víře
- 2) spisy pedagogické a didaktické
- zahrnují vzdělání i výchovu
- pedagogika: co všechno dělat
- didaktika: dává metody jak učit a vychovávat
- „Velká didaktika“
- 1) vzdělávání musí být přiměřeno věku a stavu dítěte
- 2) vzdělávání má jít od věcí nejjednodušších k nejsložitějším
- 3) učit je dobré na základě konkrétních příkladů a obrazů > z nich vyvodit závěry
- 4) důležité je osobní poznání, ne přejímání cizích názorů
- 5) vzdělávání musí probíhat v mateřském jazyce, ne latině
- 6) vzdělávání pro všechny
- 7) napravit svět díky vzdělanosti – škola je díl lidskosti
- navrhl systém školství:
- 1. stupeň: rodičovská výchova do 6 let dítěte
- 2. stupeň: povinná školní docházka do 12 let dítěte
- = národní škola
- 3. stupeň: nepovinný do 18 let dítěte
- školy latinské = gymnázia
- člověk by se měl vzdělávat v latině
- 4. stupeň: akademia a univerzity
- „Brána jazyků otevřená“
- 1. metodika, jak učit jazyky
- „Orbis pictus“
- orbis = svět
- pictus = obrázky
- svět v obrazech
- učebnice latiny
- „Škola hrou“
- =“Škola na jevišti“
- texty divadelních her, které studenti ve škole nacvičovali
- 3) spisy pansofické
- pan = všechno
- sofie = moudrost
- pansofie = vševěda
- „Plán vševědy“
- teoretický úvod
- vysvětlil, co je vševěda a proč ji sepsat
- dále píše slovník – obsahoval všechno, co věděl, slovník shořel
- na encyklopeide už neměl čas