jan amos komenský

  • narozen v Nivnici (jižní Morava) 28.03.1592 – 28.03. den učitelů
  • vyrůstal ve výchově Jednoty bratrské
  • ovlivněn studiem na střední škole Jednoty bratrské v Přerově (střední Morava)

  • poté se vypravil na studia do Německa (Heidelberg) – severozápad Německa
    • šel tam pěšky
    • Heidelberg – 2. nejstarší univerzita v Evropě (1. Karlova univerzita)
    • byl vysvěcen
    • vrátil se a stal se knězem jednoty bratrské (ve Fulneku)
    • na mor mu zemřela žena + 2 synové > osobní tragédie ho inspiruje k psaní filozofických děl
    • skrývá se > dostává se do Třebíče > podruhé se žení
    • byl zvolen biskupem Jednoty bratrské
  • 1627 – vydán dokument – „Obnovené zřízení zemské“ > nekatolíci vyhnáni z českých zemí > Komenský musí odejít do exilu
  • uchyluje se nejprve do Lešna (Polsko)
    • zde požár > shořelo nedokončené monumentální dílo („Výkladový slovník veškerého vědění“)
  • dále do Nizozemí (protestanté, svobodomyslná zem)
  • začal být oceňován v Evropě > pozván do Anglie v době revoluce > neusadil se, pozvání do Švédska (královna Krystína chtěla, aby tam reformoval školství)
  • dále do Sedmihradska (východní Maďarsko až Rumunsko)
  • nakonec se vrací do Nizozemí > zde roku 1670 umírá (pochován v Naardenu (pomník))

Dílo

  • 1) spisy filozofické
    • i charakter útěšný (snaha vysvětlit sám sobě fungování světa)
    • nejlepší východisko příklon k Bohu – pro Komenského útěchou a jistotou
    • „Labyrint světa a ráj srdce“
      • 2 části:
        • 1. – pozemský svět kam přichází básník (prochází světem)
        • 2. – ráj srdce – hodně filozofická, básník odchází do vlastního nitra – tam hledá víru a pravdu > zjišťuje – nejlepší je cesta srdce k Bohu
    • „Truchlivý“
      • naříká nad nespravedlností ve světě (umírá mu žena, probíhá 30 letá válka)
    • po r. 1648 – „Kšaft umírající matky Jednoty bratrské“
      • 1648 – mír po 30 leté válce
    • „Listové do nebe“
      • píše Kristovi
      • hledá útěchu ve víře
  • 2) spisy pedagogické a didaktické
    • zahrnují vzdělání i výchovu
    • pedagogika: co všechno dělat
    • didaktika: dává metody jak učit a vychovávat
    • „Velká didaktika“
      • 1) vzdělávání musí být přiměřeno věku a stavu dítěte
      • 2) vzdělávání má jít od věcí nejjednodušších k nejsložitějším
      • 3) učit je dobré na základě konkrétních příkladů a obrazů > z nich vyvodit závěry
      • 4) důležité je osobní poznání, ne přejímání cizích názorů
      • 5) vzdělávání musí probíhat v mateřském jazyce, ne latině
      • 6) vzdělávání pro všechny
      • 7) napravit svět díky vzdělanosti – škola je díl lidskosti
    • navrhl systém školství:
      • 1. stupeň: rodičovská výchova do 6 let dítěte
      • 2. stupeň: povinná školní docházka do 12 let dítěte
        • = národní škola
      • 3. stupeň: nepovinný do 18 let dítěte
        • školy latinské = gymnázia
        • člověk by se měl vzdělávat v latině
      • 4. stupeň: akademia a univerzity
    • „Brána jazyků otevřená“
      • 1. metodika, jak učit jazyky
    • „Orbis pictus“
      • orbis = svět
      • pictus = obrázky
      • svět v obrazech
      • učebnice latiny
    • „Škola hrou“
      • =“Škola na jevišti“
      • texty divadelních her, které studenti ve škole nacvičovali
  • 3) spisy pansofické
    • pan = všechno
    • sofie = moudrost
    • pansofie = vševěda
    • „Plán vševědy“
      • teoretický úvod
      • vysvětlil, co je vševěda a proč ji sepsat
      • dále píše slovník – obsahoval všechno, co věděl, slovník shořel
      • na encyklopeide už neměl čas