české národní obrození

Národní obrození

= široký proud, který má za cíl zvýšit hodnotu jazyka, kultury a národa

  • doba temna – potlačení spisovné češtiny
  • 1) přicházejí osvícenci
    • přicházejí s myšlenkou individuality
    • lidé mají být svobodní a mají mít všechna práva
  • 2) Velká francouzská revoluce (1789 – 99) → šíří volnost, rovnost, bratrství
  • 3) zvýšení nacionalismu v Evropě
  • 4) 18. st. – začátek tržního hospodářství → lidé začínají podnikat
  • 5) vliv měšťanstva (aktivní síla)

České národní obrození (ČNO)

  • podmíněno vládou osvícenských panovníků (Marie Terezie (povinná školní docházka), Josef II. (zrušení nevolnictví))
  • zrušení mnoha církevních řádů – náboženská reforma – toleranční patent
  • Josef II. nechal zrušit Jezuity
  • chybí spisovná čeština, chybí dostatek inteligence
  • Josef II. zavedl NJ jako národní jazyk → germanizace

Fáze ČNO

1) fáze obranná

  • 1770 – 1800
  • ubránit ČJ mezi jazyky
  • Josef Dobrovský

2) fáze preromantismu = doba jungmannova

  • Josef Jungmann – řídil tuto fázi
  • 1800 – 1830

3) fáze romantismu

  • 1830 – 1848
  • Karel Hynek Mácha
  • začíná působit Karel Jaromír Erben

4) fáze politická

  • 1848 – 1860
  • Karel Havlíček Borovský
  • Božena Němcová

Fáze obranná

  • kolem 1770 zakládání různých vědeckých společností (předchůdci akademií věd)
  • 1774 vzniká „Akademie nauk“ → z ní dnešní akademie věk
    • zkoumá se dějepis + přírodní vědy
  • 1779 – otvírá se obor ČJ – 1. profesor – F. M. Pelcl – vydal „Obrana jazyka slovanského, zvláště českého“ a přeložil to do ČJ
  • Josef Dobrovský kodifikuje ČJ jako spisovný jazyk
  • ČJ dále šíří divadlo, noviny a časopisy
    • noviny neoblíbené
    • v Praze velké německé divadlo – založeno 1783 – Nosticovo (založil ho hrabě Nostic)
      • nejprve se hrály německé hry, postupně pronikaly české hry
      • dnes Stavovské
    • divadlo Bouda (Bouda protože bylo ze dřeva)
      • funkční období (1776 – 1786)
      • stálo na Václavském náměstí (= koňský trh)
      • dřevěné protože kamenné by bylo dražší
      • působili bratři Thámové: Karel a Václav
        • Karel – hlavně básník
        • Václav – první u nás překládal a uváděl Shakespeara, hlavně dramaturg
  • začátky české poezie
    • Antonín Puchmajer a jeho skupina Puchmajerovci → první novodobá česká poezie
      • vydali několik almanachů

Fáze preromantismu = doba jungmannova

= fáze krásné literatury

  • základní postava: Josef Jungmann
    • učitel ČJ na gymnáziu v Litoměřicích
    • neměl učebnice ani čítanku
    • měl německou manželku
    • 5 dílný slovník ČJ – NJ/NJ – ČJ
      • jeho nejvýznamnější dílo
      • shromáždění slovní zásoby ČJ
    • psal výukové pomůcky, učebnice
      • „Historie literatury české“
        • učebnice dějin literatury
      • „Slovesnost“
        • učebnice teorie literatury + čítanka
    • když se proslavil v Litoměřicích, často jezdil do Prahy → pak se tam přestěhoval
    • psal statě = odborné články – obhajuje ČJ a svou práci
    • překladatelská činnost (uměl AJ, FJ, POLJ), na překladech se snažil dokázat, že ČJ je dostatečně bohatá, aby vyjádřila všechny ostatní jazyky
    • dílo „Zápisky“ – jeho názory, které nemohl veřejně projevit, napsal před svou smrtí
  • RKZ = Rukopis královédvorský, zelenohorský
    • objevil student Josefa Dobrovského Václav Hanka se svým spolupracovníkem Josefem Lindou
    • obsahoval básně do 11. st.
    • o cca 2 měsíce později nalezen zelenohorský
    • obsahoval památky z 9./10. st.
    • pochyby o pravosti obou rukopisů → odborníci zkoumají
    • 20. léta 19. st. – začíná spor o rukopisy →  dělí společnost na přívržence pravosti (Palacký, Šafařík,…) a odpůrce pravosti (Dobrovský,…)
    • RK
      • 6 epických básní (př. Oldřich a Boleslav)
      • 2 lyrickoepické básně
      • několik lyrických básní
      • poměrně věrohodný
    • RZ
      • skladba „Libušin soud“
        • báseň o 2 bratřích dohadujících se o dědictví, rozsoudí je kněžna Libuše
      • krátká báseň o staročeském sněmu
    • RKZ
      • podrobeny důkladné analýze (gramatická i obsahová)
      • podrobeny chemické analýze
      • spor ve 30. letech 19. st. utichl – nevědělo se
      • znovu se otvírá 1890 – T. G. Masaryk a jaho spolupracovníci dokázali, že rukopisy jsou skutečně podvrh

Fáze romantismu

  • projev romantismu v českých zemích
  • vládne Metternich → metternichovský absolutismus (cenzura, policejní dohled, pomalu se rozvíjející česká politika)
  • začíná kolem 1830
  • klade si za cíl: povýšit krásnou literaturu na nejvyšší úroveň, prosazovat v literatuře novinky z okolí ⇒ vložit prvky romantismu
  • vlastenecký proud – literatura má plnit národní/vlastenecké cíle
  • prvky romantismu přinese K. H. Mácha, Karel Sabina
  • vlastenecký proud: J. K. Tyl
  • 1830 – česká společnost se dělí na 2 proudy:
    • rusofilové (starší, podpora Ruska)
    • polonofilové (mladší, podporují Polsko)
  • šosák = měšťan, který si hraje na pána, ve skutečnosti malicherný člověk
  • Karel Hynek Mácha
    • 1810 – 1836
    • lehce cholerický
    • pěšky navštívil např. Bezděz, Křivoklát → mělo to na něj vliv i v literatuře
    • vystudoval práva, živil se jako advokát
    • umírá po komplikacích při hašení požáru
    • jeho nastávající – Lori
    • měl rád divadlo, byl členem divadelního spolku, tam se seznámil s Lori
    • Lori žila v Praze, Mácha v Litoměřicích
    • den před svou svatbou s Lori zemřel, ale svého syna zažil
    • psal hlavně poezii – vliv německých romantiků, zejména Heine
      • často hlavní postavou zloděj, vrah, poustevník
      • temná prostředí: věznice, zákoutí v lese
      • velké kontrasty
      • „Temná noci! jasná noci!“
      • obsáhlá lyrickoepická skladba „Máj“
        • Mácha ho vydal na vlastní náklady, ale mohl ho vydat
        • vzbudilo velký odpor veřejnosti
        • po vydání společnost na 2 skupiny:
          • malá (podporuje Máchu)
          • velká (proti Máchovi)
        • zhruba 20 let považován za nepovedené dílo
        • po vydání velká literární diskuse
    • psal také prózu
      • povídky inspirovány:
        • výlety na hrady
        • smutnými lidskými osudy
      • vyšly souhrnně jako „Obrazy ze života mého“
      • „Cikáni“
        • motivem je pomsta z nešťastné lásky
      • „Kat“
        • historický román
        • nedokončený
        • o Václavovi IV. a jeho katovi
        • kontrast: život krále X život kata
    • jeho obdivovatel – Karel Sabina – podporoval Máj, inspiroval se Máchou
      • Sabina – „zrádce národa“

Divadlo

  • Praha – Jan Nepomuk Štěpánek
    • píše hlavně veselohry
  • Hradec Králové – Václav Kliment Klicpera
    • ovlivnil J. K. Tyla, Tyl byl jeho žák
    • veselohry z měšťanského prostředí
    • historické hry s pohádkovými motivy
      • „Divotvorný klobouk“
      • „Rohovín Čtverrohý“
      • „Hadrián z Římsů“ – inspirace z antiky
    • ovlivněn vznikajícím romantismem

František Palacký

  • především historik a zakladatel české historiografie
  • *1798
  • studium v Bratislavě
  • zájem o slavistiku a historii
  • o historii psal z objektivních pramenů
  • největší dílo „Dějiny českého národa v Čechách a Moravě“
    • popisuje dějiny českého státu do r. 1526
  • bohatě se oženil
  • 1837 → do Říma
  • 40. léta → stává se významným politikem a filozofem
  • austroslavismus = politická koncepce kdy Slované by měli být autonomní, ale nad nimi by mělo být zastřešujícím státem Rakousko
  • Palacký se stal poslancem v rakouském sněmu a zastupoval Čechy
  • pracoval na plánech Národního divadla
  • dcera Marie si vzala Františka Ladislava Riegera
  • „otec národa“
  • po něm pojmenována Univerzita Palackého

P. J. Šafařík

  • slavista, básník, sběratel folkloru
  • *1795
  • Slovák
  • „Počátkové českého básnictví“ – sepsal s Palackým
    • teorie básnictví
    • měl by být volen časoměrný systém (v českém básnictví)
  • zastával názor jednotného Slovanstva (představa, že Slovanstvo je 1 velký národ a má jen odchylky)
  • zasloužil se o počátky archeologie
  • „Slovanské starožitnosti“
    • nejvýznamnější dílo
    • přehled dějin všech Slovanů od nejstarších dob
    • Slované jsou spolutvůrci evropské kultury

Jan Kollár

  • Slovák
  • na studiích se seznámil s Šafaříkem  Palackým
  • katolík
  • kvůli víře studoval v Německu (Jena – město) → seznámil se s Mínou (Vilemína Schmidtová) – jeho životní láska
  • po studiích v Německu odešel do Pešti (čtvrť v Budapešti) a Mínu nechal v Německu
  • po 16 letech návrat → svatba
  • dílo „Slávy dcera“
    • rozsáhlá sbírka básní
    • předzpěv + 3 další části (3 části pojmenovány po slovanských řekách: Labe, Dunaj, Sáva)
    • slovanské řeky → sbírka o Slovanech, oslava Slovanů
    • básník prochází zeměmi Slovanů a dostává se i do slovanského nebe a pekla, provází ho „slávy dcera“ – Mína
    • Sláv – Slovan ⇒ Mína (dcera) má byt dcerou všech Slovanů
    • postava poutníka se bude často objevovat v romantismu
    • časoměrný systém
    • další básně mají formu sonetů
    • alegorické dílo

F. L. Čelakovský

  • na studiích orientace na lidovou literaturu (hlavně polskou a ruskou)
  • sbíral lidovou poezii a napodoboval ji → vzniká ohlasová poezie
  • první sbírka – „Ohlas písní ruských“
    • nápodoba ruské lidové tvorby
    • čerpal z ruských bylin
    • respektoval charakter ruské literatury
    • sbírka víceméně epických básní
  • druhá sbírka – „Ohlas písní českých“
    • básně tvořené přímo Čelakovským
    • hlavně krátké lyrické básně
    • básně o lásce, kritizují poměry na venkově,…
    • 1 báseň – balada – „Toman a lesní panna“
      • první česká původní balada