Národní obrození
= široký proud, který má za cíl zvýšit hodnotu jazyka, kultury a národa
- doba temna – potlačení spisovné češtiny
- 1) přicházejí osvícenci
- přicházejí s myšlenkou individuality
- lidé mají být svobodní a mají mít všechna práva
- 2) Velká francouzská revoluce (1789 – 99) → šíří volnost, rovnost, bratrství
- 3) zvýšení nacionalismu v Evropě
- 4) 18. st. – začátek tržního hospodářství → lidé začínají podnikat
- 5) vliv měšťanstva (aktivní síla)
České národní obrození (ČNO)
- podmíněno vládou osvícenských panovníků (Marie Terezie (povinná školní docházka), Josef II. (zrušení nevolnictví))
- zrušení mnoha církevních řádů – náboženská reforma – toleranční patent
- Josef II. nechal zrušit Jezuity
- chybí spisovná čeština, chybí dostatek inteligence
- Josef II. zavedl NJ jako národní jazyk → germanizace
Fáze ČNO
1) fáze obranná
- 1770 – 1800
- ubránit ČJ mezi jazyky
- Josef Dobrovský
2) fáze preromantismu = doba jungmannova
- Josef Jungmann – řídil tuto fázi
- 1800 – 1830
3) fáze romantismu
- 1830 – 1848
- Karel Hynek Mácha
- začíná působit Karel Jaromír Erben
4) fáze politická
- 1848 – 1860
- Karel Havlíček Borovský
- Božena Němcová
Fáze obranná
- kolem 1770 zakládání různých vědeckých společností (předchůdci akademií věd)
- 1774 vzniká „Akademie nauk“ → z ní dnešní akademie věk
- zkoumá se dějepis + přírodní vědy
- 1779 – otvírá se obor ČJ – 1. profesor – F. M. Pelcl – vydal „Obrana jazyka slovanského, zvláště českého“ a přeložil to do ČJ
- Josef Dobrovský kodifikuje ČJ jako spisovný jazyk
- ČJ dále šíří divadlo, noviny a časopisy
- noviny neoblíbené
- v Praze velké německé divadlo – založeno 1783 – Nosticovo (založil ho hrabě Nostic)
- nejprve se hrály německé hry, postupně pronikaly české hry
- dnes Stavovské
- divadlo Bouda (Bouda protože bylo ze dřeva)
- funkční období (1776 – 1786)
- stálo na Václavském náměstí (= koňský trh)
- dřevěné protože kamenné by bylo dražší
- působili bratři Thámové: Karel a Václav
- Karel – hlavně básník
- Václav – první u nás překládal a uváděl Shakespeara, hlavně dramaturg
- začátky české poezie
- Antonín Puchmajer a jeho skupina Puchmajerovci → první novodobá česká poezie
- vydali několik almanachů
- Antonín Puchmajer a jeho skupina Puchmajerovci → první novodobá česká poezie
Fáze preromantismu = doba jungmannova
= fáze krásné literatury
- základní postava: Josef Jungmann
- učitel ČJ na gymnáziu v Litoměřicích
- neměl učebnice ani čítanku
- měl německou manželku
- 5 dílný slovník ČJ – NJ/NJ – ČJ
- jeho nejvýznamnější dílo
- shromáždění slovní zásoby ČJ
- psal výukové pomůcky, učebnice
- „Historie literatury české“
- učebnice dějin literatury
- „Slovesnost“
- učebnice teorie literatury + čítanka
- „Historie literatury české“
- když se proslavil v Litoměřicích, často jezdil do Prahy → pak se tam přestěhoval
- psal statě = odborné články – obhajuje ČJ a svou práci
- překladatelská činnost (uměl AJ, FJ, POLJ), na překladech se snažil dokázat, že ČJ je dostatečně bohatá, aby vyjádřila všechny ostatní jazyky
- dílo „Zápisky“ – jeho názory, které nemohl veřejně projevit, napsal před svou smrtí
- RKZ = Rukopis královédvorský, zelenohorský
- objevil student Josefa Dobrovského Václav Hanka se svým spolupracovníkem Josefem Lindou
- obsahoval básně do 11. st.
- o cca 2 měsíce později nalezen zelenohorský
- obsahoval památky z 9./10. st.
- pochyby o pravosti obou rukopisů → odborníci zkoumají
- 20. léta 19. st. – začíná spor o rukopisy → dělí společnost na přívržence pravosti (Palacký, Šafařík,…) a odpůrce pravosti (Dobrovský,…)
- RK
- 6 epických básní (př. Oldřich a Boleslav)
- 2 lyrickoepické básně
- několik lyrických básní
- poměrně věrohodný
- RZ
- skladba „Libušin soud“
- báseň o 2 bratřích dohadujících se o dědictví, rozsoudí je kněžna Libuše
- krátká báseň o staročeském sněmu
- skladba „Libušin soud“
- RKZ
- podrobeny důkladné analýze (gramatická i obsahová)
- podrobeny chemické analýze
- spor ve 30. letech 19. st. utichl – nevědělo se
- znovu se otvírá 1890 – T. G. Masaryk a jaho spolupracovníci dokázali, že rukopisy jsou skutečně podvrh
Fáze romantismu
- projev romantismu v českých zemích
- vládne Metternich → metternichovský absolutismus (cenzura, policejní dohled, pomalu se rozvíjející česká politika)
- začíná kolem 1830
- klade si za cíl: povýšit krásnou literaturu na nejvyšší úroveň, prosazovat v literatuře novinky z okolí ⇒ vložit prvky romantismu
- vlastenecký proud – literatura má plnit národní/vlastenecké cíle
- prvky romantismu přinese K. H. Mácha, Karel Sabina
- vlastenecký proud: J. K. Tyl
- 1830 – česká společnost se dělí na 2 proudy:
- rusofilové (starší, podpora Ruska)
- polonofilové (mladší, podporují Polsko)
- šosák = měšťan, který si hraje na pána, ve skutečnosti malicherný člověk
- Karel Hynek Mácha
- 1810 – 1836
- lehce cholerický
- pěšky navštívil např. Bezděz, Křivoklát → mělo to na něj vliv i v literatuře
- vystudoval práva, živil se jako advokát
- umírá po komplikacích při hašení požáru
- jeho nastávající – Lori
- měl rád divadlo, byl členem divadelního spolku, tam se seznámil s Lori
- Lori žila v Praze, Mácha v Litoměřicích
- den před svou svatbou s Lori zemřel, ale svého syna zažil
- psal hlavně poezii – vliv německých romantiků, zejména Heine
- často hlavní postavou zloděj, vrah, poustevník
- temná prostředí: věznice, zákoutí v lese
- velké kontrasty
- „Temná noci! jasná noci!“
- obsáhlá lyrickoepická skladba „Máj“
- Mácha ho vydal na vlastní náklady, ale mohl ho vydat
- vzbudilo velký odpor veřejnosti
- po vydání společnost na 2 skupiny:
- malá (podporuje Máchu)
- velká (proti Máchovi)
- zhruba 20 let považován za nepovedené dílo
- po vydání velká literární diskuse
- psal také prózu
- povídky inspirovány:
- výlety na hrady
- smutnými lidskými osudy
- vyšly souhrnně jako „Obrazy ze života mého“
- „Cikáni“
- motivem je pomsta z nešťastné lásky
- „Kat“
- historický román
- nedokončený
- o Václavovi IV. a jeho katovi
- kontrast: život krále X život kata
- povídky inspirovány:
- jeho obdivovatel – Karel Sabina – podporoval Máj, inspiroval se Máchou
- Sabina – „zrádce národa“
Divadlo
- Praha – Jan Nepomuk Štěpánek
- píše hlavně veselohry
- Hradec Králové – Václav Kliment Klicpera
- ovlivnil J. K. Tyla, Tyl byl jeho žák
- veselohry z měšťanského prostředí
- historické hry s pohádkovými motivy
- „Divotvorný klobouk“
- „Rohovín Čtverrohý“
- „Hadrián z Římsů“ – inspirace z antiky
- ovlivněn vznikajícím romantismem
František Palacký
- především historik a zakladatel české historiografie
- *1798
- studium v Bratislavě
- zájem o slavistiku a historii
- o historii psal z objektivních pramenů
- největší dílo „Dějiny českého národa v Čechách a Moravě“
- popisuje dějiny českého státu do r. 1526
- bohatě se oženil
- 1837 → do Říma
- 40. léta → stává se významným politikem a filozofem
- austroslavismus = politická koncepce kdy Slované by měli být autonomní, ale nad nimi by mělo být zastřešujícím státem Rakousko
- Palacký se stal poslancem v rakouském sněmu a zastupoval Čechy
- pracoval na plánech Národního divadla
- dcera Marie si vzala Františka Ladislava Riegera
- „otec národa“
- po něm pojmenována Univerzita Palackého
P. J. Šafařík
- slavista, básník, sběratel folkloru
- *1795
- Slovák
- „Počátkové českého básnictví“ – sepsal s Palackým
- teorie básnictví
- měl by být volen časoměrný systém (v českém básnictví)
- zastával názor jednotného Slovanstva (představa, že Slovanstvo je 1 velký národ a má jen odchylky)
- zasloužil se o počátky archeologie
- „Slovanské starožitnosti“
- nejvýznamnější dílo
- přehled dějin všech Slovanů od nejstarších dob
- Slované jsou spolutvůrci evropské kultury
Jan Kollár
- Slovák
- na studiích se seznámil s Šafaříkem Palackým
- katolík
- kvůli víře studoval v Německu (Jena – město) → seznámil se s Mínou (Vilemína Schmidtová) – jeho životní láska
- po studiích v Německu odešel do Pešti (čtvrť v Budapešti) a Mínu nechal v Německu
- po 16 letech návrat → svatba
- dílo „Slávy dcera“
- rozsáhlá sbírka básní
- předzpěv + 3 další části (3 části pojmenovány po slovanských řekách: Labe, Dunaj, Sáva)
- slovanské řeky → sbírka o Slovanech, oslava Slovanů
- básník prochází zeměmi Slovanů a dostává se i do slovanského nebe a pekla, provází ho „slávy dcera“ – Mína
- Sláv – Slovan ⇒ Mína (dcera) má byt dcerou všech Slovanů
- postava poutníka se bude často objevovat v romantismu
- časoměrný systém
- další básně mají formu sonetů
- alegorické dílo
F. L. Čelakovský
- na studiích orientace na lidovou literaturu (hlavně polskou a ruskou)
- sbíral lidovou poezii a napodoboval ji → vzniká ohlasová poezie
- první sbírka – „Ohlas písní ruských“
- nápodoba ruské lidové tvorby
- čerpal z ruských bylin
- respektoval charakter ruské literatury
- sbírka víceméně epických básní
- druhá sbírka – „Ohlas písní českých“
- básně tvořené přímo Čelakovským
- hlavně krátké lyrické básně
- básně o lásce, kritizují poměry na venkově,…
- 1 báseň – balada – „Toman a lesní panna“
- první česká původní balada