literatura doby husitské

  • konec 14. st. – 2. pol. 15. st.
  • začátek – smrt Karla IV.
  • konec – smrt Jiřího z Poděbrad
  • rozdělení doby:
    • 1) Doba přípravná (předhusitská)
      • doba vlády Václava IV.
    • 2) Doba husitská (1400 – 1434)
      • působení mistra Jana Husa
      • husitské války
    • 3) Doba polipanská
      • období vlády Jiřího z Poděbrad

1) Doba přípravná (předhusitská)

  • nástup Václava IV na trůn
  • úpadek královské moci
  • spory se šlechtou
  • dochází k velkým sporům Češi X Němci
  • krize v církvi:
    • 1) dvoj nebo troj papežství
      • vláda 2 nebo 3 papežů
      • 2. papež zvolen Karlem IV.
    • 2) bohatnutí církve
      • začala prodávat odpustky
        • proti tomu kazatelé
    • důsledky:
      • 1) požadavek církev očistit > žebravé řády – hlásaly chudobu a sami byly chudé
        • chudí mniši žebrají na ulicích
        • kázání ve městech
      • 2) návrat k Bibli k úplně prvotnímu
        • lidé začali žádat Bibli ve svém národním jazyce
  • za Karla a Václava IV vzniká velké množství překladů Bible do ČJ

 

  • velký vliv v Čechách získává Univerzita Karlova – hlavně artistická (dnes filozofická) fakulta; přípravka na práva, medicínu, náboženství
  • 1) laicizace = pronikání literatury do nižších vrstev
    • psát literaturu mohou i venkované
    • číst literaturu mohou i venkované
  • 2) demokratizace = zesvětštění témat
    • literatura se stává zábavnou
      • vulgární, zesměšňující,… prvky

Zábavná literatura

  • rozšíření zábavných povídek za Karla a Václava IV. (př. Tristan a Izolda, O Brunclíkovi)
  • čtou a překládají se bajky
  • kolem roku 1400 – Smil Flaška z Pardubic „Nová rada“ – v díle vystupují zvířata s lidskými vlastnostmi, společnost, všichni lidé, v čele lev – král, alegorie – cíl: dát rady, jak dobře vládnout, aby království fungovalo

Kazatelé

  • kritika společnosti a církve
  • 1) Konrad Waldhauser
    • Němec
    • do Prahy pozván Karlem IV.
    • učenec a filozof
    • kázal latinsky a německy
    • kázal seshora (kázal horním vrstvám)
  • 2) Jan Milíč z Kroměříže
    • kázal sesdola (kázal dolním vrstvám)
    • kázal pro lidi
    • kázal v ČJ
    • vedl odříkavý život (byl asketa)
    • byl chudý
    • horlivý kazatel
  • 3) Matěj z Janova
    • učitel na VŠ
    • učenec
    • psal a kázal latinsky
    • asi přeložil Bibli do staročeštiny
    • kritizoval středověký feudální sytém
  • 4) Tomáš Štítný ze Štítného
    • spíše spisovatel
    • jihočeský zeman = nižší šlechtic
    • ze začátku chudý
    • sám se naučil číst, psát a latinsky (samouk)
    • nakonec studoval na univerzitě
    • psal česky
    • první díla pro svou rodinu
    • psal hlavně traktáty = učená pojednání o náboženské otázce (př. přijímaní hostie)
    • díla – hlavně poučení
      • 1) „Výklad páteře“
        • soubor traktátů
        • modlitba Otčenáš
        • zejména problém přikázaní (desatera)
      • 2) „Knížky šestery“
        • sbírka traktátů
        • forma rozhovoru mezi otcem a dětmi
        • řeči besední (jak se chovat)
      • 3) „Knížky o šašiech“
        • figurky představují vrstvy společnosti
        • každé vrstvě dává rady
        • varuje, když se nechovají, jak mají
        • na konci díla se šachové figurky sesypou do pytlíku na jednu hromadu > lidé jsou si všichni rovni (všichni jednou umřou)
        • píše jednoduchým a srozumitelným jazykem

Mistr Jan Hus

  • narodil se v jižních Čechách
  • studoval artistickou fakultu UK (na této fakultě se dostával titul Bc.)
  • nejprve se stal učitelem, pak děkanem a nakonec rektorem UK
  • od r. 1402 káže v betlémské kapli (dnes patří ČVUT a má tam promoce)
  • 1412 – interdikt nad Prahou (zákaz církevních obřadů)
  • 1410 – klatba na Husem (klatba = vyobcování člověka z církve (nesmí se účastnit obřadů))
  • 1412 – odchází na Kozí hrádek
  • z něj pak nejprve odchází na hrad Krakov a pak je pozván do Kostnice na koncil (= církevní sněm)
  • 06.07.1415 – v Kostnici upálen (neodvolal své učení)
  • v radikálních názorech nejznámější
  • následník: Jeroným Pražský (upálen v Kostnici 1416)
  • chtěl vrátit přijímání podobojí (oplatka + víno)
    • podobojí = utrakve (utrakvisté)
  • Husovi následníci: husité, kališníci

Husovo učení

1. navázal na učení Johna Wycliffa

  • chtěl očistit církev
  • Hus četl jeho myšlenky a zveřejňoval je

2. přímo kritizoval církev u nás

3. spolupráce s Karlem IV. a UK

  • UK byla složena ze čtyř národů
  • Hus nechal vydat „Dekret kutnohorský“ (1410)
    • posílení českého vlivu na UK

Literární díla

a) česká

  • „Knížky o svatokupectví“
    • kupčení s úřady (prodávání úřadů)
    • kritika bohatství církve
    • kritizuje i papeže
  • „Výklad viery desatera a páteře“
    • sbírka traktátů
    • základní principy křesťantsví
  • „O šesti bludiech“
    • o bludech (falešná představa)
      • vysvětlení rozporu: jak by se chovat měla X jak se církev skutečně chová
    • sbírka kázání
      • základem kázání úryvek z evangelia
    • bývala řazena dle církevního roku (chronologicky)
  • „Dcerka“
    • inspirace díly Tomáše Štítného
    • rady ženám, jak se správně chovat
  • z Kostnice psal česky ještě dopisy (později i v LJ)

b) latinská

  • „O církvi“
    • vyjádřil všechny své základní názory:
      • hlavou církve není papež, ale Ježíš
    • nabádá věřící, aby nevěřili církevním představitelům, ale aby se otáčeli přímo k Bibli
    • lidé mají právo na Bibli v národním jazyce
    • dílo považováno za nejkacířštější od Husa
  • „O českém pravopisu“
    • pokus o reformu zpřežkového pravopisu > zjednodušil > zavedl tzv. nabodeníčka (znaménka):
      • dlouhé (čárka)
      • krátké (tečka)
      • později háček
    • dnes diakritický pravopis
  • z Kostnice psal i dopisy v ČJ, LJ

Po smrti Jana Husa

  • literatura dostává ráz agitační (= snaha získat lidi na svou stranu)
  • literatura zpracovává témata a snaží se lidi přesvědčit pro svůj názor
  • spisy začínají být útočné
  • mizí LJ a NJ
  • objevuje se velká část spisů ve staročeštině
  • mění se témata:
    • hlavní téma: církevní poučky (dogmata)
    • další téma: válčení (husitské války)
  • více se začínají psát poleniky (literární útvar, který vznáší argumenty nad něčím a cílem je přesvědčit protivníka)
    • píší husité i nehusité
    • kacíř = věří v něco neoficiálního (zakázaného)
  • vznikají písně (psány uměle a cíleně), nejprve se tradovaly ústně, později se zapisovaly do sborníků = kancionálů
  • Jistebnický kancionál – nejdůležitější husitské písně
    • „Ktož sú boží bojovníci“ – použita v bitvě u Domažlic (legenda)
  • chorál = vícehlasně zpívaná skladba
  • vojenská pravidla:
    • „Vojenský řád“ sepsal Jan Žižka z Trocnova
      • pravidla pro husitskou armádu
      • mají být k sobě spravedliví a rovni
    • kronika – sepsal Vavřinec z Březové
      • objektivní
      • aktuální události jeho života
    • Vavřinec z Březové sepsal dále píseň „Píseň přeslavné Koruny české“
      • oslava bitvy u Domažlic
    • „Budyšínský rukopis“
      • 1) Hádání Prahy s Kutnou Horou
        • alegorie (vyprávění na základě jiného obrazu)
        • Praha – mladá dívka (husitská)
        • Kutná Hora – stará bába (katolická)
        • hádání = spor
        • autor dává za pravdu Praze
      • 2) Žaloba Koruny české
        • reaguje na korunovaci Zikmunda českým králem
        • odsouzení korunovace
        • nesouhlas s volbou Zikmunda českým králem
        • prohusitské stanovisko
        • odpor proti Němcům
        • oslava bitvy na Vítkově r. 1420
      • 3) Porok koruny české (porok – odvozeno od „rokovat“ = radit se)
        • soudní obžaloba Zikmunda Lucemburského
        • prohusitské stanovisko
        • odpor proti Němcům
        • oslava bitvy na Vítkově r. 1420

3) Doba polipanská

  • období po r. 1434
  • končí +- 1500
  • doznívají husitské války
  • ještě se píší polemiky, zpívají se písně
  • přibývá zábavná literatura
  • Jiří z Poděbrad (měl několik synů)
    • byl zvolen šlechtou (domácí)
    • vymyslel projekt mezistátní spolupráce
      • po Evropě vyslal mnoho poselstev
  • Václav Šašek z Bířkova „Deník z Čech až na konec světa“
  • Petr Chelčický
    • dal vzniknout nové církvi
    • pocházel z jižních Čech
    • pravděpodobně nižší šlechtic
    • prosazoval volnost, rovnost a bratrství mezi lidmi (velice revoluční)
    • 1) „O boji duchovním“
      • proti bezpráví a zlu se nesmí bojovat zbraněmi, ale rozumem a silou ducha
      • filozofie pasivity
      • inspiroval se Lev Nikolajevič Tolstoj
    • 2) „O trojím lidu“
      • napadá teorii trojího lidu > všichni jsou si rovni
    • 3) „Postila“
      • soubor kázání
    • 4) „Síť víry“
      • nejvýznamnější dílo
      • alegorický traktát
      • síť = církev
        • všichni věřící tvoří rybičky chytané sítí
        • síť poškozují (trhají) císař a papež
          • měli by být rybáři, síti a rybičkám škodí
  • r. 1457 – vznik nové církve „jednota bratrská“ = „čeští bratři“
    • prvním sídlem Kunvald v Orlických horách
    • neprotivit se současné vládě a společnosti, ale pokojně pracovat na svém
    • měla problémy se udržet
    • přesunula se do Kralic na Moravě a založila nejlepší tiskárnu ve Střední Evropě