- antika – souhrnný pojem pro dějiny Řecka a Říma
- období:
- 1) homérské/temné období (1100 – 800př.)
- pro tuto dobu neexistují jiné písemné prameny než eposy
- existují hmotné prameny/vykopávky
- 2) archaické (8. – 6. st. př.)
- 3) řeckých polis (polis = městský stát)(5. – 4. st. př.)
- 4) helénistické (338 – 146př.)
- 1) homérské/temné období (1100 – 800př.)
Homérské/temné období
- období první řecké kolonizace
- příchod řeckých kmenů do Řecka a Malé Asie
- řecké kmeny = heléni
- 1. přicházejí Achájové – kolem 1400př. se dostávají na Krétu, usidlují se i na Peloponésu
- 2. přicházejí Iónové – usazují se v Malé Asii kolem 1200př., zakládají např. Tróju
- 3. přicházejí Dórové – přicházejí kolem 1100př. na Peloponés, zakládají Spartu
- Tróju objevil v 19. století Němec Heinrich Schliemann
- jsou zakládána města a vznikají městské státy
Období archaické
- 2./velká řecká kolonizace
- kolonizace Řeků ve Středozemí
- snaha získat půdu
- potřeba získat suroviny
- potřeba obchodu
- kolonizace Řeků ve Středozemí
- Řekové výborní řemeslníci
- 1. cesty na Sicílii – dobrá půda
- kolonizují pobřeží Černého moře > založili Istanbul, kolonizují pobřeží Itálie, Španělska
- putováním se setkali s Féničany, od kterých převzali abecedu
- město:
- 2 centra:
- 1) algora = tržiště
- chodili se sem radit o obchodech, soudech,…
- 2) akropole
- náboženské centrum/chrám
- modlili se tu
- na kopci
- nejznámější je v Athénách
- 1) algora = tržiště
- 1 despota (v Řecku nazýván tyran) (i městské státy)
- > raná řecká tyranida
- systém vlády jednoho, většinou nejbohatšího, správce města, rxchle se střídali
- Drakón – velmi kruté zákony (drakónistický = tvrdý)
- > raná řecká tyranida
- 2 centra:
- v Řecku (hlavně v Athénách) se pak začíná rozvíjet demokracie
Období řeckých polis
Athény
- na balkánském poloostrově v oblasti Attika
- zpočátku spravovali nejurozenější > aristokracie
- 9 archontů
- vybíráni na 1 rok
- po vládě odcházeli do areopagu:
- parlament, velká městská rada
- dohlížel na dodržování zákonů
- soudil (zabýval se vysokými tresty – vraždy, vlastizrady,…)
- 9 archontů
- 6. st. př. – archont Drakón – nechal zapsat první zákony
- i před ním byly zákony, Drakónovy byly velmi tvrdé
- Solón – archon:
- reforma správy: vláda nejbohatších
- rozdělil obyvatele do 4 skupin dle majetku:
- 1) nejbohatší, veškerá práva, mohli být voleni do všech úřadů, archontem jen 1. třída, v případě války obrana města: 1. třída: vybudovat loďstvo, 2. třída: zajistit jezdectvo (bojovníky)
- 2) nejbohatší, veškerá práva, mohli být voleni do všech úřadů, archontem jen 1. třída, v případě války obrana města: 1. třída: vybudovat loďstvo, 2. třída: zajistit jezdectvo (bojovníky)
- 3) střed – většina obyvatel, přístup na lidové shromáždění, v případě války do boje jako těžkooděnci = hoplíté
- 4) chudí lidé – osobně svobodní, ale nemohli být voleni do žádných úřadů, shromáždění povolena, ve válce jako lehkooděnci, velká chudoba – veslaři
- otroci – mimo systém, bezpráví, většinou ne do války
- systému se říká oligarchie = vláda nejbohatších
- bohatství podle půdy
- Solón zrušil otroctví pro dluhy – snažil se zadluženým pomoci (př. rozdávání půdy)
- na konci 6. st. př.: Kleisthenés
- upravil způsob vlády, je považován za zakladatele athénské demokracie
- zrušil dělení obyvatel dle majetku, rozdělil obyvatele dle území (kde bydleli a pracovali)
- okolí Athén rozdělil na 10 okrsků – fýl
- každou fýlu rozdělil na třetiny – trittia > dále rozděleny na démy, v každém trittiu asi 10 dém
- každý démos vysílal do athénských úřadů své zástupce bez ohledu na majetek a urozenost, zástupci ve všech úřadech (vyšších i nižších), zástupci i v soudech
- > demokracie (lidé jsou posíláni do úřadů jen jako zástupci)
- každou fýlu rozdělil na třetiny – trittia > dále rozděleny na démy, v každém trittiu asi 10 dém
- Athény dále řízeny archonty a areopagem – lidé svobodně vybíráni
- lidové shromáždění – zástupci z dému na agoru:
- chodili 1x/měsíc
- pokud důležité události > chodili častěji
- byli placeni, že mohli na lidové shromáždění
- byly voleni na 1 rok
- na lidovém shromáždění mohlo být až 500 lidí
- nezvolení mohli na lidové shromáždění, ale nesměli do něj zasahovat
- lidové shromždění mohlo soudit (vlastizrada, hanobení dobrého jména státu)
- městské státy se setkávaly např. ve městě Olympia na olympijských hrách (sportovní se konaly 1x/4 roky, v jiných disciplínách každý rok, vznikly 776 př. – spolupráce mezi městskými státy), 1896 – olympijské hry obnovil Francouz Pierre de Coubertin)
- dále recitovali a hráli divadlo (na sportovních)
- po dobu olympiády neválčili
- kallokgathia = ideál fyzické i duševní krásy
- člověk má být všestranně krásný a rozvinutý
- znázorňována i pomocí soch
- scházeli se i z náboženských důvodů (oslavy), nejčastěji v Delfách – věštírna (věštila Pýthie), v Delfách byl velký chrám
- v Delfách Apollonův chrám
- do čela Athén se těsně před Kleistenem dostal tyran Peisistrátos
- porušil pravidla vládnutí a vládl sám > tyran
- z hlediska kultury rozkvět Athén, podporoval kulturu, v Athénách začal budovat akropoli
- podporoval obyvatelstvo, zemědělství, obchod,…
- po Kleistonově smrti zavedli rituál – ostrakismus = střepinový soud
- na střep vyrili jméno muže, který nejvíce škodil demokracii, střepy házeli do pytle, pokud se na střepech objevoval opakovaně, byl muž vyhnán
Sparta
- založena Dóry na poloostrově Peloponés
- sloučením zemědělských vesnic, které tam již byly
- propracovali vojenský způsob vlády – vzor vojensky spravovaného státu
- zemědělský městský stát
- 1400 – 1200př. přicházejí Dórové
Společnost
1) Sparťané (příchozí Dórové, veškerá práva)
2) perioikové (příchozí Dórové, svobodní, válečníci, obchodníci apod., střed obyvatelstva)
3) heilóti (původní podrobené zemědělské obyvatelstvo, bezpráví)
- Sparťané potřebovali, aby se heilóti nebouřili, občas na ně dělali výpady
- sparťanský chlapec – do 7 let s matkou, od 7 s ostatními chlapci v „internátě“, cvičení v boji, ve 14 letech zkouška a zařazení k ostatním zkušeným bojovníkům, od 21 mohli zakládat rodiny
- správa: v čele 2 králové, v případě boje 1 král zůstává řídit stát sám, 2. jde jako vojevůdce do války, rovněž proto, aby se zamezilo despocii
- 5 eforů: podpora a rádcovství králům
- králové i efoři voleni na 1 rok
- po službě odcházeli do gerúsie (=rada starších)
- gerúsie měla právo soudit
- lidové shromáždění
- Sparta chápána jako důležitý partner
Kultura starověkého Řecka
Náboženství
- řecké státy spojovala společná kultura, jazyk a náboženství
- uctívali řadu malých i velkých božstev, laskavých i obávaných
- 1. z Evropanů vyznávali antropomorfní božstva
- řečtí bohové měli i lidské vlastnosti – na jednu stranu laskaví, na druhou zlomyslní
- cesta k bohům vedla od uctívání přírodních jevů, stromů, vod a podobně přes božstva zoomorfní; původní zvířecí podoba někdy zůstala bohům jako jejich atribut – charakteristický znak nebo vlastnost (např. bohyně Athéna byla zobrazována se sovou)
- někteří bohové jako by ustrnuli na cestě od božstva určitého jevu k lidské podobě. Např. Hypnos je bůh spánku i spánek samotný, Thanatos je smrt i bůh smrti.
- Řecký panteon v té podobě, v jaké ho známe dnes, vznikal velmi dlouhou dobu
- Bohové se do něj dostali různými cestami
- Dia si Řekové do Řecka přinesli ze své původní otčiny, ale s Athénou se setkali až zde, je předřeckého původu.
- Afrodita se na Olympu usadila až v době mykénské a přišla sem z Malé Asie, kde tkví i kořeny kultu Artemidy a snad i Apollona.
- to Řekům ovšem vůbec nebránilo v tom, aby každé božstvo, které přijali za své, nezapředli do složitých příbuzenských vztahů rodiny svých bohů
- Řekové znali 3 generace bohů: uranovskou, kronovskou a diovskou
- jmenovaly se vždy podle momentálně nejvyššího boha
- Zeus, jeho sourozenci (kromě Háda) a některé z jejich dětí patří mezi tzv. olympské bohy – Zeus, Poseidon, Héra, Hestia, Demeter, Athéna, Ares, Afrodita, Apollon, Artemis, Hefaistos a Hermes
- Héra: žárlivá manželka Dia, byla ovhránkyní rodiny, žen a manželských dětí
- Hestia: střežila domácí krb a odtud celý dům, a později i stát, proto bylo její jméno uváděno vždy na počátku modlitby
- Demeter: bohyně zemědělství
- Athéna: panenská bohyně s přilbou, ochránkyně paláce, proto stála v boji po boku vládce. Byla také bohyní moudrosti a naučila lidi různým řemeslům.
- Ares: bůh válek
- Afrodita: bohyně krásy, smyslné lásky a jara
- Erós: bůh lásky, dle některých verzí
- Apollon: bůh umění a lékařství, svým stříbrným lukem sesílal a odháněl nemoci, byl doprovázen múzami
- Artemis: sestra Apollona, bohyně přírody, byla zobrazována jako lovkyně
- Hefaistos: bůh ohně a znamenitý kovář, jeho dílny se dle Řeků nacházely v jícnech sopek
- Hermés: ochránce zlodějů a obchodníků, jako posel bohů bděl také nad poutníky
Jazyk
- řada nářečí – navzájem velmi dobře srozumitelné
- v helénistické době se začala vytvářet obecná řečtina, tzv. koiné (společná), jejímž základem byl attický dialekt, jímž se mluvilo v Athénách a okolí
- z koiné během staletí > dnešní řečtina
- jakmile bylo Řecko spojeno v jednu říši, začal se sjednocovat i jazyk
Eposy
- nejstarší řecké literární památky
- výpravné básně přednášené pěvci
- a) hrdinské
- b) didaktické
- nejznámější hrdinské – Illias a Odysseia (téma: Trójská válka)
- jedním z nejproslulejších didaktických – Hesiodos: „Práce a dni“
- Hesiodos: „Zrození bohů“
Lyrika
- epos byl postupně vytlačen lyrickou poezií
- byla přednášena za doprovodu lyry (odtud název)
- nebyla dějová
- milostná, oslavná, útočná, politická, pijácká či didaktická
- nejznámější lyrikové: Sapfó, Pindaros, Alkaios
Divadlo
- hráno při náboženských slavnostech
- přístupné všem bez ohledu na pohlaví či postavení
- herci vždy muži
- hercův hlas byl zřetelně slyšet i v nejvyšších řadách
- tragédie téměř výhradně z mytologie
- nejoblíbenější témata stejná jako u hrdinských eposů
- dramata Aischyla, Euripida a Sofokla se hrají dodnes
- komedie poukazovaly na nešvary tehdejší společnosti a mívaly politický podtext
- nejproslulejší: Aristofanes
- v době helénistické si komedie začaly vybírat náměty z každodenního života, proto jsou oblíbené i dnes
Rétorika
- rétorika (řečnictví) byla uměním, které musel nezbytně zvládnout každý občan, který se chtěl uplatnit na politické scéně
- být dobrým řečníkem znamenalo také větší naději na vítězství v soudní při
- vznikala řada řečnických škol a směrů
- nejproslulejší – Demosthenes (filipiky)
Dějepisectví
- za nejstarší historická díla pokládali Řekové Homérovy eposy
- skutečná dějepisná díla jsou až záležitostí 5. st. př. a pozdější doby
- za „otce historie“ pokládán Herodotos (věnoval se zejména řecko – perským válkám)
- Thukydikes (peloponéská válka – vědeckým způsobem) – opíral se kromě vlastních zkušeností o řadu pramenů
- Xenofón – perské dějiny
- Polybios – především římské dějiny
Věda
- zabývali se: mechanikou, optikou, astronomií, matematikou, filozofií, botanikou, zoologií, medicínou,…
- mnoho mužů, kteří jsou dnes známi především jako filozofové se ve skutečnosti vyznalo v řadě vědních oborů
- nejvýznačnější pozůstatek – odborná terminologie
Filozofie
- velký přínos Řeků lidstvu
- právě tady vznikla zřejmě z toho důvodu, že demokratické zřízení antické polis poskytovalo lidem velkou svobodu a to i názorovou
- počátky: 6. století př. – tomuto období se říká kosmologické, protože se zabývali problémem vzniku světa (Thales z Milétu, Demokritos, Pythagoras)
- druhé období, největší vzestup řecké filozofie, spadá do 5. – 4. st. př., krize polis
- centrem filozofie – Athény
- filozofie se začala více zabývat lidskou společností
- jeden z nejznámějších: Sokrates
- Platón – díla formou dialogů
- začátkem 4. st. př. Platón založil v Athénách největší filozofickou školu – Akademii
- jeden z nejznámějších: Aristoteles
- jeho otec byl lékařem makedonského krále Filippa, proto se Aristoteles stal vychovatelem Alexandra Velikého
- založil v Athénách filozofickou školu – Lykelon
- helénistická doba – další rozkvět filozofie
- ta se nyní dělila na logiku, fyziku a etiku
- začala vznikat řada nových filozofických směrů a škol
- Epikuros: zastával teorii, že vše se skládá z atomů
Přírodní vědy
- matematika
- Pythagorova věta (Pythagoras)
- Eukleidovy věty (Eukleides)
- Thales z Milétu
- geometrie (Thaletova kružnice)
- astronomie (dokázal předpovědět zatmění Slunce, k němuž došlo za jeho života)
- Archimedes
- „Svůj“ zákon (o tělesech ponořených do kapaliny) prý objevil ve chvíli, kdy se ponořil do lázně. Neoblečený údajně vyběhl na ulici s výkřikem „Heuréka!“, což lze volně přeložit jako „Už to mám!“.
Lékařství
- nemoci Řekové původně pokládali za dílo démonů a jiných nečistých sil
- vyhledávali pomoc bohů, a to nejčastěji pomoc Asklepiovu. U Asklepiových chrámů také vznikaly první lékařské školy. Proslulý lékař Hippokrates však hledal příčiny nemoci jinde. Věděl o vlivu prostředí i způsobu života na lidské zdraví.
- Hippokrates kladl důraz na empirická pozorování projevů jednotlivých nemocí. Formuloval také zásady lékařské etiky – Hippokratova přísaha.
Architektura
- nejvýznamějšími památkami – chrámy
- chrám byl příbytkem boha
- vlastní svatyně byla přístupná pouze kněžím
- 3 stavební styly:
- dórský – nejstarší, jednodušší
- iónský – propracovanější
- korintský – helénistické období, nejzdobenější
- zvláštní typ sloupu – karyacidy
- sochy žen nesoucí kládí chrámu na temenech hlav
- nejstarším známým řeckým (i evropským) chrámem – Héřin chrám v Olympii
- druhým nejstarším je Apollonův chrám v Korintu z poloviny 6. st. př.
- je unikátní tím, že jeho sloupy nejsou složeny z částí, jak to bylo obvyklé, ale jsou vytesány z jednoho kusu kamene. Díky tomu také přežil několikeré zemětřesení.
- divadlo
- skládalo se z půlkruhového, stupňovitě se zdvíhajícího hlediště
- závodiště
- obdélníková závodní dráha byla lemována stupňovitými sedadly podobně jako v divadle a byla dlouhá 600 stop, tedy jedno „stadion“
- obytné domy
- poměrně často patrové
- 2 části – mužská a ženská
Sochařství
- Řekové vynikající sochaři
- vyzdvihli lidské tělo
- kalokagathia
- velká část dřevěná
- některé dřevěné se barvily
- vrcholné sovhařství – mramor
Malířství
- hlavně pro zdobení keramiky apod. předmětů – užitkovost
- černočervená barva pro keramiku
- mozaika (oblíbená starověkým národům)
- řecká nádoba = amfora
- amfory sloužily k mísení vína s vodou (řecké víno dost syté)