Řecká literatura

  1. období archaické (8. – 6. st. př.) – hlavní prameny – Homérovy eposy
  2. období attické/klasické (Attika – oblast kolem Atén), doba velkého řeckého divadla, 5. – 4. st. př.)
  3. období helénistické (340 př. – pol. 2. st. př.)

Období archaické

  • archaický (= hodně starý)
  • vznik bájí, bajek (autorem bajek je Ezop > inspirace v 17. st. – Jean de la Fontaine)
  • Homér: 2 eposy
    • Illias (trójská válka, Meneláos + Helena x Paris, končí zradou, jablko sváru, Paridův soud (řešení), trojský kůň, danjský dar (dar, který nadělá více škody než užitku), válka trvá 10 let, Řekové = Danaové)
    • Odysseia – líčí osudy 1 bojovníka Odysseia > Poseidon ho nechá 10 let plavit se po mořích > po 10 letech se vrací do své vlasti
      • věrná Penelopé/věrná jako Penelopé
      • Penelopé 10 let na Odysseia čekala
  • eposy jsou nejdůležitější z mála archaických spisů
  • eposy přinášejí souhrn o řeckých bozích
  • eposy přinášejí informace o doloženách městech (Trója, Sparta)
    • doklady o trójské válce probíhající okolo 1100 př.
    • jsou psány časoměrným systémem
    • eposy nejsou kompletní, daly se však později z poznatků doplnit
    • inspirovaly celou řadu umělců

Lyrická poezie

  • Anakreon – téma: víno, ženy, zpěv
  • Sapfó – kolem 500 př na ostrově Lesbos – založila školu pro dívky, v básních je uctívala, měla i vztahy s muži, milostná lyrika, „lesbická láska“
  • poezie se hlavně recitovala (ústní tradování), básně se provázely hudebními nástroji > panová flétna, lyra; mohli ji recitovat i potulní pěvci > ve středověku si je brali pánové na své hrady

Období attické/klasické

  • centrem kultury i literatury jsou Atény
  • rozvíjí se básnická tvorba
  • nejvýznamnější díla jsou dramata – především tragédie
  • počátky starořeckého dramatu jsou lidové hry na oslavu Dionýsa
    • nejprve skupinová hra, postupně se přidávají 1 nebo 2 hlavní herci, skupina zůstává – tvoří sbor nebo chor
  • 1. dramatik, který psal tragédie – Aischylos (kolem 500 př.)
    • Oresteia (Orestess – řecký hrdina, snaží se pomstít vraždu svého otce Agamemnóna, na konci umírá i Orestess)
  • Sofoklés:
    • připojuje 3. hlavního herce
    • „král Oidipus“
    • „Antigona“
    • „královna Elektra“
    • „král Oidipus“: věštba: syn zabije svého otce, oidipovský komplex (dále se rozšiřuje v literatuře a psychologii) (Oidipus si vezme za manželku vlastní matku)
  • Ezop:
    • pravděpodobně otrok (propuštěný)
    • procestoval Řecko, Egypt a Mezopotámii
    • žil 51 – 56 let
    • zakladatel bajky
    • literární stereotyp
  • tragédie je nejcennější
  • „král Oidipus“ a „Antigona“ – nejvrchovatější díla
  • v tragédiích zde lidé umírají
  • děj Antigony – láska dcery k otci
  • dramatik: Euripidés
    • ve svých dílech prokresluje ženské postavy z hlediska psychologie díla
    • hlavní postavou je Médeia (Íáson + Argonauté)
  • dramata většinou veršovaná
  • kromě hrdinů vždy bohové
  • deus ex machina = bůh ze stroje – ve chvíli vyvrcholení konfliktu do děje zasahuje bůh > nějak ho vyřeší
  • autor komedií: Aristofamés – dodnes se hrají hry „Žáby“ a „Oblaka“
    • účastnil se peloponéské války (Sparta x Atény)
    • neměl válku rád > v komedii ji kritizuje

Období helénistické

  • nástup Alexandra Velikého/Makedonského
  • helén = Řek
  • helénistické období zasahuje (kultura se šíří) mimo Řecko > celý Balkán, Itálie, Malá Asie, Orient,…
  • literatura získává kosmopolitní ráz – řecká kultura se šíří mimo Řecko > vstřebává okolní vlivy
  • řecké vlivy + okolní vlivy
  • kosmopolitní = světový, všeobecný

Oblasti tvorby

  1. řečnictví = tvoří se útočné politické básně (autor: Démosthenés), nesouhlasil s makedonským vpádem
  • útočné politické básně = filipiky (podle Filipa Makedonského (makedonský král))
  • tvoří se nová komedie (pronikají hovorové až vulgární prvky)
    • představitelem byl Meandros
  • bukoliky = pastýřské písně, idylické vylíčení přírody, přírodní poezie