Česká kultura na přelomu 19. a 20. st.

Architektura – neostyly

  • novorenesance
  • novobaroko
  • novogotika
  • neoklasicismus
  • architekti: Josef Hlávka, Josef Zítek, Josef Schulz

Secese

  • Obecní dům v Praze
  • velká okna, zdobnost, křivky
  • výtvarné umění: Alfons Mucha (plakáty, Slovanská epopej – momenty českých dějin)
  • sochařství: Josef Václav Myslbek (socha sv. Václava)

Česká moderna

  • volné uskupení mladých začínajících autorů (básníci, kritici, prozaikové)
  • vznik 1895
  • 1895 – vydává „Manifest“ české moderny → vznik české moderny
  • Manifest vydali: Josef Svatopluk Machar (básník), František Xaver Šalda, František Václav Krejčí
  • v Manifestu požadavky: literární, sociální, politické
  • v Manifestu požadovali tvůrčí svobodu, právo na projev individuality
  • sociální požadavky – víc psát o životě dělnictva
  • politické požadavky – aby nebyla cenzura

Katolická moderna

  • vznik v 90. letech
  • autoři se hlásí ke katolické víře, jejich díla jsou o katolictví
  • Josef Florián

František Xaver Šalda

  • literární kritik
  • zakladatel moderní literární kritiky u nás
  • *Liberec
  • psal hlavně eseje = odborné články, které mají i estetickou úroveň
  • soubory esejí „Boje o zítřek“
    • poezie nemá být poplatná době, nejdůležitější je opravdovost básníkova prožitku
    • v esejích požaduje tvůrčí svobodu
    • kritická hodnocení českých i zahraničních autorů, vyzdvihuje např. Máchu
  • „Duše a dílo“
    • věnuje se hlavně romantickým spisovatelům (Gustav Flaubert, Božena Němcová)

Josef Svatopluk Machar

  • *Kolín
  • působil hlavně ve Vídni (jako úředník)
  • stal se inspektorem československé armády
  • postupně začal nesouhlasit s Masarykem
  • dostal se až k pravicovým stranám
  • hlavně básník, jasný, přímočarý styl, směřuje k prozaičnosti, hovorové výrazy
  • 1) lyrika
    • „Confiteor I – III“
      • confite = vyznávat se, zpovídat se
      • zpovídá se z toho, že nemá rád národní ideály, vlastenčení
      • hovorový jazyk
    • „Čtyři knihy sonetů“
      • sonet není milostný, do jeho sonetu se dostává sociální nebo politická tematika
      • aktualizace – zachovává tradiční formu, ale mění obsah
    • „Tristium Vindobona“
      • = vídeňské žalozpěvy/žalozpěvy z Vídně
      • odkazuje na Ovidiovy žalozpěvy
      • Machar kriticky posuzuje situaci v Čechách
  • 2) epika (psal poezii)
    • „Zde by měly kvést růže“
      • věnuje se osudům žen
      • žena je osobnost plná dojmů a pocitů, ale naráží na okolí, které ji nechápe – drsná realita (př. manželství)
  • 3) lyricko – epický cyklus
    • „Svědomím věků“
      • porovnává křesťanství a antiku
      • projevuje se jeho odpor k náboženství
      • vrcholem dějin je pro něj antika, křesťanství odsuzuje
      • vyzdvihuje antiku, křesťanství odsuzuje

Antonín Sova

  • pochází z J Čech
  • žil v Praze ⇒ tesknil po J Čechách
  • měl vleklou chorobu → samotář, nebyl ženatý, uchyloval se k básním, plachý
  • úzký vztah k hudbě
  • v básních eufonie – hudebnost; impresionismus i symbolismus
  • sbírka básní „Rybníky“
  • „Z mého kraje“
    • líčení pocitů = impresionismus
  • „Údolí nového království“
    • nové království → nová společnost kde nejsou sociální rozdíly, funguje v ní jen harmonie, soulad, pochopení

Otokar Březina

  • patří k mladým autorům spojeným Manifestem
  • žil na Moravě → byl mimo dění
  • žil v Jaroměřicích nad Rokytnou, Telči
  • samouk
  • učitel
  • nikdy se neoženil
  • začínal jako symbolista → básně přeplněné metaforami, symboly, zkratkami ⇒ špatně se čte; je pesimistický, koncem života pesimismus ubývá
  • „Tajemné dálky“
    • truchlivá sbírka
    • vzpomíná velmi smutně na dětství a matku
    • zklamání z nenaplnění sňatku
  • „Svítání na západě“
    • probouzí se z pesimismu, snaží se překonat strach ze smrti → dostane se k nadosobním ideálům
  • „Větry od pólů“
    • hodně abstraktní
  • „Stavitelé chrámů“
  • „Ruce“
  • Stavitelé chrámů + Ruce – dochází ke smíření se světem, všichni lidé se spojí (ruce) a budou budovat lepší společnost, vize společného bratrství