Ruchovci a Lumírovci

  • Ruchovci – dle almanachu „Ruch“ – vydán r. 1868 (na oslavu položení základního kamene Národního divadla)
  • „Lumír“:
    • noviny (časopis)
    • začalo se vydávat v 60. letech 19. st.
    • vydávány do 1. sv. války
  • Ruchovci – škola národní
    • téma tvorby: vlastenectví, zemědělství (selství), sociální
    • silná historická témata (Karel IV., Husité,…)
  • Lumírovci – škola kosmopolitní
  • Ruchovci: Svatopluk Čech, Eliška Krásnohorská, Josef Václav Sládek (spíše Lumírovec)
  • k Ruchovcům mají blízko tvůrci historické prózy
  • Lumírovci: Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer, J. V. Sládek

Svatopluk Čech

  • samotář
  • celý život literární dráha
  • ve své době oceňovaný literát a básník
  • od mládí ho zajímala slavistika
  • inspiroval ho Kollár, Šafařík, Borovský

Poezie

  • a) epická
    • 1. alegorie = převyprávění tématu na jiném obraze
      • „Evropa“
        • Evropa je loď, na palubě lidé z různých sociálních skupin, různě bohatí, na lodi dojde ke vzpouře
        • sympatizuje s revolucionáři, ne anarchisty
      • „Slavie“
        • slavie – slovanství
      • „Hanuman“
        • Hanuman je opičí král, žije s opicemi v opičím státě v Indii, vypraví se do Evropy → poznává vynálezy → návrat do Indie a chce tam všechna zařízení zavést (nepodaří se mu úplně, protože některé reformy jsou nesmyslné)
        • alegorie rakouské říše
    • 2. národní minulost
      • „Žižka“
      • „Husita na Baltu“
    • 3. venkov
      • „Ve stínu lípy“
      • „Lešetínský kovář“
        • + sociální tematika
  • b) lyrická
    • hlavně politická píseň = burcování k aktivní činnosti
    • „Písně otroka“

Próza

  • broučkiády
  • „Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století“
  • „Pravý výlet pana Broučka do Měsíce“

Josef Václav Sládek

  • přítel Svatopluka Čecha
  • začínal jako Ruchovec
  • Sládek se s Čechem setkal na gymnáziu v Praze
  • narození – Zbiroh, zemřel ve Zbiroze
  • rád fotil
  • 1868 → USA, pobyl tam nějakou dobu jako pomocný učitel, ale hlavně jako dělník
  • s Čechem založil Ruch
  • v USA získal znalosti o indiánech (dosud nikdo z Čechů nevnesl do české literatury)
  • jeho manželka porodila mrtvého syna a zemřela → námět prvních básní
  • druhý sňatek → dcera, optimističtější
  • i autor Lumíra
  • snaha Lumírovců: obohatit českou literaturu o cizí prvky, otevřít českou literaturu světu (pozvednout ji na světovou úroveň)
  • Lumírovci – parnasismus (parnas – literární vrchol) (parnasismus – umění nesmí být tendenční době, umění musí být pro umění)
  • umělci se snaží o vznešená témata, ta musí být něco výjimečného

Dílo

  • „Básně“
    • motivy z Ameriky, lyrická poezie truchlící nad smrtí ženy
  • „Jiskry na moři“
    • podobné motivy jako básně
  • „Selské písně a české znělky“
    • vrací se k ruchovským tématům
    • optimistická
    • hl. hrdina: oráč (rolník); opěvované prostředí – pole, louky
    • melodistická, snadno plyne
  • zakladatel kvalitní české poezie
  • nejznámější sbírka – „Zvony a zvonky“
  • vynikající překladatel z AJ
  • přeložil všech 33 tehdy dostupných Shakespearových děl

Jaroslav Vrchlický

  • nejlepší reprezentant lumírovské školy
  • vlastním jménem Emil Frída
  • velký přítel Sofie Podlipské
  • nakonec si vzal dceru S. Podlipské
  • asi po 10 letech manželská krize – poznamenala ho osobnostně i literárně
  • studoval na filozofické fakultě
  • poté jako vychovatel do Itálie – tam se potkal hlavně s renesancí, která ho ovlivnila
  • ovládal italštinu a francouzštinu
  • prosazoval u nás sonety (kvůli Itálii) a rondely
  • hlavně básník
  • dramatik
  • překladatel – uměl hlavně románské jazyky
  • novinář – působil hlavně v Lumíru

Básně

  • v 70. letech – optimismus
    • mladý, plný elánu, zkušenosti z cest
    • „Rok na jihu“ – sbírka
    • „Dojmy a rozmary“ – sbírka
    • inspiroval se Hugovým cyklem „Legenda věků“ → cyklus „Zlomky epopeje“ – líčení dějin se zaměřením na Česko
    • ve Zlomcích epopeje se objevují básně o Spartakovi a Přemyslu Otakaru II.
  • 80. léta – svatba s dcerou S. Podlipské
    • básně příliš protkány antickými bytostmi (kvůli lásce)
    • básně nečeské ⇒ kritizován
  • 90. léta
    • krize v manželství i literatuře
    • příliš kritizován mladou generací
    • básně jsou pesimistické, zahořklé
    • má potřebu se obhajovat
    • „Okna v bouři“
  • po r. 1900
    • zklidnění v poezii, rozjasnění
  • poezie hlavně lyrická + lyrickoepická

Překladatelství

  • hlavně z francouzštiny a italštiny

Drama

  • uznávaný a hraný
  • 3 oblasti:
    • a) veselohra – „Noc na Karlštejně“
    • b) národní dějiny – „Drahomíra“, „Bratři“
    • c) antika – „Hippodamie“ (1 z tragických postav kolem hrdinů trojské války)

Julius Zeyer

  • Lumírovec
  • tvorba odpovídá tomu, co tvořili Lumírovci X názorově se s Lumírovci neshodoval
  • pocházel z bohaté pražské rodiny (uměl NJ, ČJ, francouzštinu ⇒ zapojil se do kosmopolitní školy)
  • překládal
  • pocházel ze sedmi dětí, byl do konce života samotářský, neoženil se
  • nadaný X studia nedokončil
  • básník, prozaik, překladatel
  • jeho tvorbu ovlivnila stará chůva (vyprávěla mu pohádky, mýty, báje atd.) ⇒ psal novoromanticky
  • literárně se vrací do minulosti (rytíři, dávné báje, mýty)

Próza

  • nejprve fantastické novely
    • tajuplní hrdinové, milostné intriky
  • nejvýznamnější – román „Jan Maria Plojhar“ – mladík, který bojuje za vlastenecké ideje, je zraněný → léčí se v Itálii, tam se zamiluje → nakonec na zranění umírá; hlavní téma – Janovy sny a představy o budoucnosti národa → vidí všude jen pasivitu
  • román „Dům u tonoucí hvězdy“
  • adaptace:
    • „Román o věrném přátelství Amise a Amila“
      • nezradit

Poezie

  • epik
  • cyklus „Karolinská epopeja“
    • přepracoval příběhy Karla Velikého

Drama

  • „Radůz a Mahulena“
    • veršované drama na motivy slovenské pohádky
    • zhudebnil Josef Suk
    • epické pohádkové drama
    • hlavní motiv – síla lásky

Alois Jirásek

  • nelze brát jako historik (dějiny upravoval, aby byly jeho knihy čtivé)
  • byl významný literát
  • *v Hronově
  • žil hlavně v Litomyšli a učil tam dějepis
  • ovlivněn dílem Palackého
  • za 1. sv. války politik
  • znaky literatury:
    • bohatý děj
    • detailní popis
    • (chybí hluboké myšlenky)
    • schematismus (= šablonovitost)
    • v centru vždy hrdina (pouze dobrý/pouze zlý)
    • hl. hrdina – obyčejný lid

Próza

  • romány a povídky
  • 3 období: (z nich čerpal)
    • 1) husitství – bral jako pozitivní
      • „Husitská trilogie“
        • 1. Mezi Proudy
        • 2. Proti všem
        • 3. Bratrstvo
        • počátek Husitů, přes bitvu na Vítkově, ve 3. díle studuje rozpad Husitů
    • 2) doba po Bílé Hoře
      • „Temno“
    • 3) národní obrození
      • „F. L. Věk“ – zfilmován
        • 5 dílů
        • román
      • „Filosofská historie“
        • novela
        • studenti v r. 1848
  • psal i pro děti a mládež
  • upravil staré pověsti české

Drama

  • „Lucerna“
    • blízko k Tylovým báchorkám
    • pohádkové bytosti a pohádkový motiv
  • i historická témata:
    • „Jan Hus“
    • „Jan Žižka“
    • „Jan Roháč“