- Ruchovci – dle almanachu „Ruch“ – vydán r. 1868 (na oslavu položení základního kamene Národního divadla)
- „Lumír“:
- noviny (časopis)
- začalo se vydávat v 60. letech 19. st.
- vydávány do 1. sv. války
- Ruchovci – škola národní
- téma tvorby: vlastenectví, zemědělství (selství), sociální
- silná historická témata (Karel IV., Husité,…)
- Lumírovci – škola kosmopolitní
- Ruchovci: Svatopluk Čech, Eliška Krásnohorská, Josef Václav Sládek (spíše Lumírovec)
- k Ruchovcům mají blízko tvůrci historické prózy
- Lumírovci: Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer, J. V. Sládek
Svatopluk Čech
- samotář
- celý život literární dráha
- ve své době oceňovaný literát a básník
- od mládí ho zajímala slavistika
- inspiroval ho Kollár, Šafařík, Borovský
Poezie
- a) epická
- 1. alegorie = převyprávění tématu na jiném obraze
- „Evropa“
- Evropa je loď, na palubě lidé z různých sociálních skupin, různě bohatí, na lodi dojde ke vzpouře
- sympatizuje s revolucionáři, ne anarchisty
- „Slavie“
- slavie – slovanství
- „Hanuman“
- Hanuman je opičí král, žije s opicemi v opičím státě v Indii, vypraví se do Evropy → poznává vynálezy → návrat do Indie a chce tam všechna zařízení zavést (nepodaří se mu úplně, protože některé reformy jsou nesmyslné)
- alegorie rakouské říše
- „Evropa“
- 2. národní minulost
- „Žižka“
- „Husita na Baltu“
- 3. venkov
- „Ve stínu lípy“
- „Lešetínský kovář“
- + sociální tematika
- 1. alegorie = převyprávění tématu na jiném obraze
- b) lyrická
- hlavně politická píseň = burcování k aktivní činnosti
- „Písně otroka“
Próza
- broučkiády
- „Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století“
- „Pravý výlet pana Broučka do Měsíce“
Josef Václav Sládek
- přítel Svatopluka Čecha
- začínal jako Ruchovec
- Sládek se s Čechem setkal na gymnáziu v Praze
- narození – Zbiroh, zemřel ve Zbiroze
- rád fotil
- 1868 → USA, pobyl tam nějakou dobu jako pomocný učitel, ale hlavně jako dělník
- s Čechem založil Ruch
- v USA získal znalosti o indiánech (dosud nikdo z Čechů nevnesl do české literatury)
- jeho manželka porodila mrtvého syna a zemřela → námět prvních básní
- druhý sňatek → dcera, optimističtější
- i autor Lumíra
- snaha Lumírovců: obohatit českou literaturu o cizí prvky, otevřít českou literaturu světu (pozvednout ji na světovou úroveň)
- Lumírovci – parnasismus (parnas – literární vrchol) (parnasismus – umění nesmí být tendenční době, umění musí být pro umění)
- umělci se snaží o vznešená témata, ta musí být něco výjimečného
Dílo
- „Básně“
- motivy z Ameriky, lyrická poezie truchlící nad smrtí ženy
- „Jiskry na moři“
- podobné motivy jako básně
- „Selské písně a české znělky“
- vrací se k ruchovským tématům
- optimistická
- hl. hrdina: oráč (rolník); opěvované prostředí – pole, louky
- melodistická, snadno plyne
- zakladatel kvalitní české poezie
- nejznámější sbírka – „Zvony a zvonky“
- vynikající překladatel z AJ
- přeložil všech 33 tehdy dostupných Shakespearových děl
Jaroslav Vrchlický
- nejlepší reprezentant lumírovské školy
- vlastním jménem Emil Frída
- velký přítel Sofie Podlipské
- nakonec si vzal dceru S. Podlipské
- asi po 10 letech manželská krize – poznamenala ho osobnostně i literárně
- studoval na filozofické fakultě
- poté jako vychovatel do Itálie – tam se potkal hlavně s renesancí, která ho ovlivnila
- ovládal italštinu a francouzštinu
- prosazoval u nás sonety (kvůli Itálii) a rondely
- hlavně básník
- dramatik
- překladatel – uměl hlavně románské jazyky
- novinář – působil hlavně v Lumíru
Básně
- v 70. letech – optimismus
- mladý, plný elánu, zkušenosti z cest
- „Rok na jihu“ – sbírka
- „Dojmy a rozmary“ – sbírka
- inspiroval se Hugovým cyklem „Legenda věků“ → cyklus „Zlomky epopeje“ – líčení dějin se zaměřením na Česko
- ve Zlomcích epopeje se objevují básně o Spartakovi a Přemyslu Otakaru II.
- 80. léta – svatba s dcerou S. Podlipské
- básně příliš protkány antickými bytostmi (kvůli lásce)
- básně nečeské ⇒ kritizován
- 90. léta
- krize v manželství i literatuře
- příliš kritizován mladou generací
- básně jsou pesimistické, zahořklé
- má potřebu se obhajovat
- „Okna v bouři“
- po r. 1900
- zklidnění v poezii, rozjasnění
- poezie hlavně lyrická + lyrickoepická
Překladatelství
- hlavně z francouzštiny a italštiny
Drama
- uznávaný a hraný
- 3 oblasti:
- a) veselohra – „Noc na Karlštejně“
- b) národní dějiny – „Drahomíra“, „Bratři“
- c) antika – „Hippodamie“ (1 z tragických postav kolem hrdinů trojské války)
Julius Zeyer
- Lumírovec
- tvorba odpovídá tomu, co tvořili Lumírovci X názorově se s Lumírovci neshodoval
- pocházel z bohaté pražské rodiny (uměl NJ, ČJ, francouzštinu ⇒ zapojil se do kosmopolitní školy)
- překládal
- pocházel ze sedmi dětí, byl do konce života samotářský, neoženil se
- nadaný X studia nedokončil
- básník, prozaik, překladatel
- jeho tvorbu ovlivnila stará chůva (vyprávěla mu pohádky, mýty, báje atd.) ⇒ psal novoromanticky
- literárně se vrací do minulosti (rytíři, dávné báje, mýty)
Próza
- nejprve fantastické novely
- tajuplní hrdinové, milostné intriky
- nejvýznamnější – román „Jan Maria Plojhar“ – mladík, který bojuje za vlastenecké ideje, je zraněný → léčí se v Itálii, tam se zamiluje → nakonec na zranění umírá; hlavní téma – Janovy sny a představy o budoucnosti národa → vidí všude jen pasivitu
- román „Dům u tonoucí hvězdy“
- adaptace:
- „Román o věrném přátelství Amise a Amila“
- nezradit
- „Román o věrném přátelství Amise a Amila“
Poezie
- epik
- cyklus „Karolinská epopeja“
- přepracoval příběhy Karla Velikého
Drama
- „Radůz a Mahulena“
- veršované drama na motivy slovenské pohádky
- zhudebnil Josef Suk
- epické pohádkové drama
- hlavní motiv – síla lásky
Alois Jirásek
- nelze brát jako historik (dějiny upravoval, aby byly jeho knihy čtivé)
- byl významný literát
- *v Hronově
- žil hlavně v Litomyšli a učil tam dějepis
- ovlivněn dílem Palackého
- za 1. sv. války politik
- znaky literatury:
- bohatý děj
- detailní popis
- (chybí hluboké myšlenky)
- schematismus (= šablonovitost)
- v centru vždy hrdina (pouze dobrý/pouze zlý)
- hl. hrdina – obyčejný lid
Próza
- romány a povídky
- 3 období: (z nich čerpal)
- 1) husitství – bral jako pozitivní
- „Husitská trilogie“
- 1. Mezi Proudy
- 2. Proti všem
- 3. Bratrstvo
- počátek Husitů, přes bitvu na Vítkově, ve 3. díle studuje rozpad Husitů
- „Husitská trilogie“
- 2) doba po Bílé Hoře
- „Temno“
- 3) národní obrození
- „F. L. Věk“ – zfilmován
- 5 dílů
- román
- „Filosofská historie“
- novela
- studenti v r. 1848
- „F. L. Věk“ – zfilmován
- 1) husitství – bral jako pozitivní
- psal i pro děti a mládež
- upravil staré pověsti české
Drama
- „Lucerna“
- blízko k Tylovým báchorkám
- pohádkové bytosti a pohádkový motiv
- i historická témata:
- „Jan Hus“
- „Jan Žižka“
- „Jan Roháč“