- navazuje na romantismus (romantismus cca 1750 – 1830)
- někde se objevuje už 1830
- hlavní proud po 1850
- po celé 19.st. ve 2 fázích průmyslová revoluce
- průmyslová revoluce přináší strojní výrobu
- důsledek prům. rev. – vznik dělnické vrstvy → téma literatury
- lidé se orientují na vědu, techniku, přírodní vědy
- rozvíjí se evolucionismus (Charles Darwin vyvinul teorii evoluce
- evoluce zdůrazňuje, že přežijí silnější
- filozofické vědy (pozitivismus: Auguste Comte – skutečnost můžeme poznávat na základě přesných smyslových skutečností a na základě rozumu, začátek konce náboženských představ, nebere v potaz dojmy, pocity, vzniká sociologie = věda o společnosti)
- Karel Marx
- Bedřich Engels
- Marx + Engels – ekonomie, dali základ marxismu → všechno se vyvíjí jako boj protikladů, pol. 19. st. – „kritický realismus“ (důsledný popis společnosti a jeho kritické zhodnocení)
- socialistický realismus – rozvoj po 2. sv. válce
- magický realismus – do reálného světa zapojuje magické prvky, 20.st.
- znaky:
- 1) přesné a všestranné studium společnosti
- 2) studium člověka v konkrétním prostředí (někdy je prostředí důležitější než děj)
- 3) vybírá si typ jedince (představitele nějakého typu)
- často alkoholik, morálně padlá žena
- 4) determinismus = ovlivnění člověka okolím
- 5) objektivita – autor je vždy nad věcí, nehodnotí realitu subjektivně
- 6) vždy aktuální témata
- v románech, případně povídkách (poezie téměř ne)
- někdy v dramatech
- popis až vědecké vyjadřování
- romantismus až realismus: B. Němcová, K. H. Borovský, Stendhal, Alexandr Dumas, George Standová
Francie
Honoré De Balzac
- do Paříže (z venkova)
- chudý
- psal pro peníze
- zemřel v 51 letech
- vzal si polskou šlechtičnu
- zpočátku podprůměrné černé romány (dobrodružné až hororové, cíl pobavit)
- postupně vytvořil cyklus „Lidská komedie“
- kolem 100 děl
- vystižení francouzské společnosti
- dravý nástup měšťanstva
- úpadek šlechty
- francouzskou společnost hodnotil krioticky
- sympatizuje spíše se šlechtou než s měšťanstvem
- 3 části:
- 1) studie mravů
- „Otec Goriot“, „Ztracené iluze“, „Lesk a bída kurtizán“,…
- nejobsáhlejší
- jednotná myšlenka – vývoj mladého muže – naivní → prospěchářský
- „Evženie Grandetová“ – i hlavní postava, mladá dívka na vdávání, jejíž štěstí kazí její otec – lakomec
- „Šagrénová kůže“ – jemná kůže plnící přání svému majiteli x ten se ale cítí stále méně šťastný
- 2) studie filozofické
- 3) studie analytické
- 1) studie mravů
- podařilo se mu vykreslit francouzskou společnost od nejnižší vrstvy po šlechtu
- studenti, podnikavý měšťan, šlechtic/čna
- sledoval člověka od narození do smrti
- často stejná postava ve více románech
- typizace postav (př. mladý muž toužící po kariéře)
- vystihl ženskou psychiku (oženil se v 50 letech)
Gustave Flaubert (1821 – 1880)
- venkovský původ
- bohatý
- 3 velké romány
- povídky
- jeho otec lékař ⇒ velmi dobře znal lékařské prostředí
- sleduje postavy, které ztrácejí iluze o životě
- mistr ženské psychiky
- vystihuje city a vášně
- „Paní Bovaryová“
- ztrácí iluze, končí sebevraždou
- přenáší čtený svět do osobního života
- přechod romantismus → realismus
- prvky naturalismu = prvky kritického realismu, zachycuje pudové stránky člověka
- pocházel z lékařské rodiny ⇒ sociálně a finančně zabezpečen
- v Paříži studoval práva (setkání s Victorem Hugem)
- onemocněl epilepsií → studia zanechal
- věnoval se cestování
- odstěhoval se na venkov (žil samotářsky, nikdy se neoženil)
- „Citová výchova“
- hlavní postavou mladý muž s iluzemi
- hlavní hrdina kolísá v citech (v citových vazbáchú, platónická láska
- pesimistické dílo
- „Salambo“
- Salambo je milenka jednoho z kartágských vojevůdců
- historický román ze starověkého Kartága
- „Bouvart a Pécuchet“
- 2 postavy, pěstují spolu ovoce
- nedokončeno
- zesměšňována jejich povaha
- dokáže velmi dobře vylíčit ženskou psychiku x nebyl ženat
Guy de Maupassant
- vazba s Flaubertem
- 2 negativní vlivy:
- rodinné problémy
- v průběhu života duševní porucha
- část života v Normandii → dějiště povídek
- zemřel ve 42 letech
- hodně povídek s hororovými/fantaskními prvky; o charakteru lidí
- „Miláček“ – muž, který se žene za svou kariérou a zneužívá k tomu ženy
- Emile Zola – jeho přítel a jeho učitel
- s přáteli zakládá „medanský kruh“ – setkávání básníků, spisovatelů,…
- soutěž napsat povídku na téma 1870 – prusko – francouzská válka
- soutěž vyhrál Maupassant s povídkou „Kulička“ – prostitutka, inspiroval se reálnou protitutkou
- s přáteli zakládá „medanský kruh“ – setkávání básníků, spisovatelů,…
Emile Zola
- čelní představitel naturalismu
- prozaik, literární teoretik a kritik
- věřil v determinaci člověka dědičnými vlivy a prostředím, v němž žije
- opírá se o teorie francouzského filozofa Hippolyta Taina
- jeho literární tvorba se přibližuje pozitivistickému chápání světa
- z vojenské rodiny, jeho otec zemřel, když bylo Emilovi 7 let a on celý život trpěl finanční tísní
- nedostatek peněz → nemožno studovat
- soustředil kolem sebe skupinu mladých literátů – medanská skupina
- „Les Rougon – Macquart“
- vykresluje rodokmen početné rodiny Rougon – Macquartů
- „Břicho Paříže“
- z r. 1873
- příběh uprchlíka z galejí, žijícího v Paříži, nakonec inspektorem městské tržnice, pro udání opět vydán a tržnice do normálního stavu
- „Zabiják“
- zabijákem je závislost na alkoholu
- „Nana“
- navazuje na Zabijáka, narodí se v něm
- dobře finančně zajištěn
- člen medanského kroužku
- „Rougon Macquart“
- celoživotní dílo
- 20 románů
- naturalismus = krajní realismus, vše je podmíněno dědičně
Anglie
Charles Dickens
- kruté dětství (jeho otec měl dluhy → do vězení)
- musel od 12 let pracovat (kvůli dluhům a obživě rodiny)
- to má velký vliv na jeho romány
- v dospělosti novinářem a nakonec i písařem a spisovatelem
- hlavní téma děl: tragický osud malých dětí x většinou dopadne šťastně
- sociální nespravedlnost (děti i dospělí)
- kritika bohatých nebo šlechtických rodin, které nejsou ochotné pomoci
- prostředí podsvětí
- „Kronika Pickwickova klubu“
- román, který vycházel postupně časopisecky
- pan Pickwick je hodný starý pán, rozhodne se se svými přáteli založit cestovatelský klub
- jeho přátelé jsou vždy něčím komičtí
- román má pobavit, ne zesměšnit
- „Oliver Twist“
- malý chlapec, sirotek, prochází sirotčincem a prostředím zlodějů, setká se i vrahem
- šťastný konec
- „David Copperfield“
- malý chlapec, přijde o příbuzné
- nakonec získá bohatství, šťastný konec
- „Vánoční koleda“
- hlavní postavou je starý mrzutý muž [skrůč]
- neuznává Vánoce
- nakonec se z něj stane dobrý člověk (v noci se mu zjevuje bůh Vánoc)
- „Malá Dorritka“
- „Nadějné vyhlídky“
- není dobré ani velké bohatství, ani velká chudoba
- hlavní postavou je Pip, hodný, ale zkazí ho peníze
Charlotta, Emily Bronteová
- sestry
- Charlotta: „Jana Eyrová“
- prvky romantismu i realismu
Jana Austenová
- zemřela ještě před nástupem realismu x v jejích dílech jsou prvky realismu
- „Pýcha a předsudek“
Rusko
Nikolaj Vasilijevič Gogol
- *Ukrajina
- přechod od romantismu k realismu
- vydal několik souborů povídek, romány, divadelní hry
- není typickým realistickým autorem
- část povídek – petrohradské povídky
- román (3 dílný) „Mrtvé duše“
- 1. díl známe – končí skoupením všech duší
- 2. díl spálil – Čičikov se má změnit k lepšímu
- 3. díl plánoval, ale není
- mrtvé duše – statkáři pracující na velkostatcích
- hl. hrdina – Čičikov – objíždí velkostatkáře a kupuje od nich mrtvé duše (papíry); dostatek papírů → může postoupit do vyšší společnosti
- Čičikov dává velkostatkářům jména podle toho, jak se chovají ke svým poddaným: Plesnivec, Psovský, Nozdrev,…
- „Revizor“
- divadelní hra
- ruský venkov
- hlavní hrdina – snaží se zneužít situace pro svůj prospěch
- mladý muž jménem Chlestakov do města → ubytuje se v hostinci → docházejí mu peníze → do města má přijet revizor (státní úředník) zkontrolovat město → obyvatelé si myslí, že Chlestakov je revizor
- pobavit a kritizovat
Ivan Sergejevič Turgeněv
- povídky „Lovcovy zápisky“
- kritizuje carský absolutismus a nevolnictví
- román „Otcové a děti“
- nihilismus (nihil = nic)
- nihilističtí hrdinové nic neuznávají, po ničem netouží, nejsou ničím prospěšní společnosti X umějí kritizovat
Ivan Alexandrovič Gončarov
- vykresluje postavu zbytečného člověka v románu „Oblomov“
- Oblomov je statkář – po ničem netouží, nic nechce,… zbytečný člověk
Fjodor Michajlovič Dostojevský
- kritik carského Ruska
- zapojil se k revolucionářům, kteří chtěli změnu → Dostojevský s revolucionáři pozatýkáni a uvězněni na Sibiři (byl tam 12 let)
- trpěl epilepsií → vězení mu ji zhoršilo
- zakladatel psychologické prózy
- stěžejní myšlenka – hledání dobra v lidech
- „Zločin a trest“
- dobro symbolizuje prostituka
- trest – litování
- zločin – smrt lichvářky
- „Idiot“
- postavy: hlavní – Myškin (ruský kníže), Filippovna, Rogožin (přítel Myškina), Agloja,…
- kombinace realismu a romantismu
- láska, tragická láska, hl. hrdina vydělen ze společnosti
- „Bratři Karamazovi“
- řeší mezilidské vztahy v rodině
Lev Nikolajevič Tolstoj
- navázal na myšlenky Petra Chelčického: myšlenka – zlu nemáme bránit zlem
- nechal vybudovat školu pro chudé – dostal se do finanční krize
- zaměřuje se na obyčejné lidi
- začínal povídkami, později romány
- romány:
- „Vojna a mír“
- v období napoleonských válek, negativní hodnocení války
- 4 díly
- princip kontrastů
- typizace postav
- hl. postavy: Peerue a Andrej
- Peerue: snílek, naivní
- Andrej: sebevědomý, průbojný
- hl. postavy touží po míru, s ním souhlasí Tolstoj
- „Anna Karenina“
- Anna a její přítel Vronskij
- „Vojna a mír“
Anton Pavlovič Čechov
- dramatik, měl rád divadlo
- byl lékař – vynikající pozorovatel lidí
- rád cestoval – znalost evropských poměrů
- zakladatel lyrického dramatu – minimum děje, v popředí city, nálady, myšlenky postav, konflikty
- řeší běžné lidské potřeby
- dramata:
- „Racek“
- „Višňový sad“
- „Tři sestry“
- 3 sestry: Olga, Máša, Irina
- Andrej – jeho milá je Nataša, později jeho žena
- Fjodor Kulygin – profesor gymnázia – Mášin muž
- napsáno 1900, vydáno 1991
- tragikomedie
- lyrické drama
- realismus
- obyčejní lidé
- ovlivnění člověka okolím
Polsko
Henryk Sienkiewicz
- historické romány, hlavně antika
- „Quo vadis?“ = „Kam kráčíš?“ – co s tebou bude?
- Nero, Seneca, Řím
- „Křižáci“
- 15. st. v Polsku
Norsko
Henrik Ibsen
- „Nora“
- Nora je ženská hrdinka
- divadelní hra
- Nora zjišťuje, že je jen loutkou v rodině a odchází z ní
Amerika
Mark Twain
- „Tom Sawyer“
- „Huckleberry Fin“
Walt Whitmann
- poezie
- zakladatel moderního básnictví
- začal v poezii prosazovat volný verš