Realismus

  • navazuje na romantismus (romantismus cca 1750 – 1830)
  • někde se objevuje už 1830
  • hlavní proud po 1850
  • po celé 19.st. ve 2 fázích průmyslová revoluce
    • průmyslová revoluce přináší strojní výrobu
    • důsledek prům. rev. – vznik dělnické vrstvy → téma literatury
    • lidé se orientují na vědu, techniku, přírodní vědy
    • rozvíjí se evolucionismus (Charles Darwin vyvinul teorii evoluce
      • evoluce zdůrazňuje, že přežijí silnější
    • filozofické vědy (pozitivismus: Auguste Comte – skutečnost můžeme poznávat na základě přesných smyslových skutečností a na základě rozumu, začátek konce náboženských představ, nebere v potaz dojmy, pocity, vzniká sociologie = věda o společnosti)
  • Karel Marx
  • Bedřich Engels
    • Marx + Engels – ekonomie, dali základ marxismu → všechno se vyvíjí jako boj protikladů, pol. 19. st. – „kritický realismus“ (důsledný popis společnosti a jeho kritické zhodnocení)
  • socialistický realismus – rozvoj po 2. sv. válce
  • magický realismus – do reálného světa zapojuje magické prvky, 20.st.
  • znaky:
    • 1) přesné a všestranné studium společnosti
    • 2) studium člověka v konkrétním prostředí (někdy je prostředí důležitější než děj)
    • 3) vybírá si typ jedince (představitele nějakého typu)
      • často alkoholik, morálně padlá žena
    • 4) determinismus = ovlivnění člověka okolím
    • 5) objektivita – autor je vždy nad věcí, nehodnotí realitu subjektivně
    • 6) vždy aktuální témata
  • v románech, případně povídkách (poezie téměř ne)
  • někdy v dramatech
  • popis až vědecké vyjadřování
  • romantismus až realismus: B. Němcová, K. H. Borovský, Stendhal, Alexandr Dumas, George Standová

Francie

Honoré De Balzac

  • do Paříže (z venkova)
  • chudý
  • psal pro peníze
  • zemřel v 51 letech

  • vzal si polskou šlechtičnu
  • zpočátku podprůměrné černé romány (dobrodružné až hororové, cíl pobavit)
  • postupně vytvořil cyklus „Lidská komedie“
    • kolem 100 děl
    • vystižení francouzské společnosti
    • dravý nástup měšťanstva
    • úpadek šlechty
    • francouzskou společnost hodnotil krioticky
    • sympatizuje spíše se šlechtou než s měšťanstvem
    • 3 části:
      • 1) studie mravů
        • „Otec Goriot“, „Ztracené iluze“, „Lesk a bída kurtizán“,…
        • nejobsáhlejší
        • jednotná myšlenka – vývoj mladého muže – naivní → prospěchářský
        • „Evženie Grandetová“ – i hlavní postava, mladá dívka na vdávání, jejíž štěstí kazí její otec – lakomec
        • „Šagrénová kůže“ – jemná kůže plnící přání svému majiteli x ten se ale cítí stále méně šťastný
      • 2) studie filozofické
      • 3) studie analytické
    • podařilo se mu vykreslit francouzskou společnost od nejnižší vrstvy po šlechtu
      • studenti, podnikavý měšťan, šlechtic/čna
    • sledoval člověka od narození do smrti
    • často stejná postava ve více románech
    • typizace postav (př. mladý muž toužící po kariéře)
    • vystihl ženskou psychiku (oženil se v 50 letech)

Gustave Flaubert (1821 – 1880)

  • venkovský původ
  • bohatý
  • 3 velké romány
  • povídky
  • jeho otec lékař ⇒ velmi dobře znal lékařské prostředí
  • sleduje postavy, které ztrácejí iluze o životě
  • mistr ženské psychiky
  • vystihuje city a vášně
  • „Paní Bovaryová“
    • ztrácí iluze, končí sebevraždou
    • přenáší čtený svět do osobního života
  • přechod romantismus → realismus
  • prvky naturalismu = prvky kritického realismu, zachycuje pudové stránky člověka
  • pocházel z lékařské rodiny ⇒ sociálně a finančně zabezpečen
  • v Paříži studoval práva (setkání s Victorem Hugem)
  • onemocněl epilepsií → studia zanechal
  • věnoval se cestování
  • odstěhoval se na venkov (žil samotářsky, nikdy se neoženil)
  • „Citová výchova“
    • hlavní postavou mladý muž s iluzemi
    • hlavní hrdina kolísá v citech (v citových vazbáchú, platónická láska
    • pesimistické dílo
  • „Salambo“
    • Salambo je milenka jednoho z kartágských vojevůdců
    • historický román ze starověkého Kartága
  • „Bouvart a Pécuchet“
    • 2 postavy, pěstují spolu ovoce
    • nedokončeno
    • zesměšňována jejich povaha
  • dokáže velmi dobře vylíčit ženskou psychiku x nebyl ženat

Guy de Maupassant

  • vazba s Flaubertem
  • 2 negativní vlivy:
    • rodinné problémy
    • v průběhu života duševní porucha
  • část života v Normandii → dějiště povídek
  • zemřel ve 42 letech
  • hodně povídek s hororovými/fantaskními prvky; o charakteru lidí
  • „Miláček“ – muž, který se žene za svou kariérou a zneužívá k tomu ženy
  • Emile Zola – jeho přítel a jeho učitel
    • s přáteli zakládá „medanský kruh“ – setkávání básníků, spisovatelů,…
      • soutěž napsat povídku na téma 1870 – prusko – francouzská válka
      • soutěž vyhrál Maupassant s povídkou „Kulička“ – prostitutka, inspiroval se reálnou protitutkou

Emile Zola

  • čelní představitel naturalismu
  • prozaik, literární teoretik a kritik
  • věřil v determinaci člověka dědičnými vlivy a prostředím, v němž žije
  • opírá se o teorie francouzského filozofa Hippolyta Taina
  • jeho literární tvorba se přibližuje pozitivistickému chápání světa
  • z vojenské rodiny, jeho otec zemřel, když bylo Emilovi 7 let a on celý život trpěl finanční tísní
  • nedostatek peněz → nemožno studovat
  • soustředil kolem sebe skupinu mladých literátů – medanská skupina
  • „Les Rougon – Macquart“
    • vykresluje rodokmen početné rodiny Rougon – Macquartů
  • „Břicho Paříže“
    • z r. 1873
    • příběh uprchlíka z galejí, žijícího v Paříži, nakonec inspektorem městské tržnice, pro udání opět vydán a tržnice do normálního stavu
  • „Zabiják“
    • zabijákem je závislost na alkoholu
  • „Nana“
    • navazuje na Zabijáka, narodí se v něm
  • dobře finančně zajištěn
  • člen medanského kroužku
  • „Rougon Macquart“
    • celoživotní dílo
    • 20 románů
    • naturalismus = krajní realismus, vše je podmíněno dědičně

Anglie

Charles Dickens

  • kruté dětství (jeho otec měl dluhy → do vězení)
  • musel od 12 let pracovat (kvůli dluhům a obživě rodiny)
  • to má velký vliv na jeho romány
  • v dospělosti novinářem a nakonec i písařem a spisovatelem
  • hlavní téma děl: tragický osud malých dětí x většinou dopadne šťastně
  • sociální nespravedlnost (děti i dospělí)
  • kritika bohatých nebo šlechtických rodin, které nejsou ochotné pomoci
  • prostředí podsvětí
  • „Kronika Pickwickova klubu“
    • román, který vycházel postupně časopisecky
    • pan Pickwick je hodný starý pán, rozhodne se se svými přáteli založit cestovatelský klub
    • jeho přátelé jsou vždy něčím komičtí
    • román má pobavit, ne zesměšnit
  • „Oliver Twist“
    • malý chlapec, sirotek, prochází sirotčincem a prostředím zlodějů, setká se i vrahem
    • šťastný konec
  • „David Copperfield“
    • malý chlapec, přijde o příbuzné
    • nakonec získá bohatství, šťastný konec
  • „Vánoční koleda“
    • hlavní postavou je starý mrzutý muž [skrůč]
    • neuznává Vánoce
    • nakonec se z něj stane dobrý člověk (v noci se mu zjevuje bůh Vánoc)
  • „Malá Dorritka“
  • „Nadějné vyhlídky“
    • není dobré ani velké bohatství, ani velká chudoba
    • hlavní postavou je Pip, hodný, ale zkazí ho peníze

Charlotta, Emily Bronteová

  • sestry
  • Charlotta: „Jana Eyrová“
    • prvky romantismu i realismu

Jana Austenová

  • zemřela ještě před nástupem realismu x v jejích dílech jsou prvky realismu
  • „Pýcha a předsudek“

Rusko

Nikolaj Vasilijevič Gogol

  • *Ukrajina
  • přechod od romantismu k realismu
  • vydal několik souborů povídek, romány, divadelní hry
  • není typickým realistickým autorem
  • část povídek – petrohradské povídky
  • román (3 dílný) „Mrtvé duše“
    • 1. díl známe – končí skoupením všech duší
    • 2. díl spálil – Čičikov se má změnit k lepšímu
    • 3. díl plánoval, ale není
    • mrtvé duše – statkáři pracující na velkostatcích
    • hl. hrdina – Čičikov – objíždí velkostatkáře a kupuje od nich mrtvé duše (papíry); dostatek papírů → může postoupit do vyšší společnosti
    • Čičikov dává velkostatkářům jména podle toho, jak se chovají ke svým poddaným: Plesnivec, Psovský, Nozdrev,…
  • „Revizor“
    • divadelní hra
    • ruský venkov
    • hlavní hrdina – snaží se zneužít situace pro svůj prospěch
    • mladý muž jménem Chlestakov do města → ubytuje se v hostinci → docházejí mu peníze → do města má přijet revizor (státní úředník) zkontrolovat město → obyvatelé si myslí, že Chlestakov je revizor
    • pobavit a kritizovat

Ivan Sergejevič Turgeněv

  • povídky „Lovcovy zápisky“
    • kritizuje carský absolutismus a nevolnictví
  • román „Otcové a děti“
    • nihilismus (nihil = nic)
    • nihilističtí hrdinové nic neuznávají, po ničem netouží, nejsou ničím prospěšní společnosti X umějí kritizovat

Ivan Alexandrovič Gončarov

  • vykresluje postavu zbytečného člověka v románu „Oblomov“
    • Oblomov je statkář – po ničem netouží, nic nechce,… zbytečný člověk

Fjodor Michajlovič Dostojevský

  • kritik carského Ruska
  • zapojil se k revolucionářům, kteří chtěli změnu → Dostojevský s revolucionáři pozatýkáni a uvězněni na Sibiři (byl tam 12 let)
  • trpěl epilepsií → vězení mu ji zhoršilo
  • zakladatel psychologické prózy
  • stěžejní myšlenka – hledání dobra v lidech
  • „Zločin a trest“
    • dobro symbolizuje prostituka
    • trest – litování
    • zločin – smrt lichvářky
  • „Idiot“
    • postavy: hlavní – Myškin (ruský kníže), Filippovna, Rogožin (přítel Myškina), Agloja,…
    • kombinace realismu a romantismu
    • láska, tragická láska, hl. hrdina vydělen ze společnosti
  • „Bratři Karamazovi“
    • řeší mezilidské vztahy v rodině

Lev Nikolajevič Tolstoj

  • navázal na myšlenky Petra Chelčického: myšlenka – zlu nemáme bránit zlem
  • nechal vybudovat školu pro chudé – dostal se do finanční krize
  • zaměřuje se na obyčejné lidi
  • začínal povídkami, později romány
  • romány:
    • „Vojna a mír“
      • v období napoleonských válek, negativní hodnocení války
      • 4 díly
      • princip kontrastů
      • typizace postav
      • hl. postavy: Peerue a Andrej
        • Peerue: snílek, naivní
        • Andrej: sebevědomý, průbojný
      • hl. postavy touží po míru, s ním souhlasí Tolstoj
    • „Anna Karenina“
      • Anna a její přítel Vronskij

Anton Pavlovič Čechov

  • dramatik, měl rád divadlo
  • byl lékař – vynikající pozorovatel lidí
  • rád cestoval – znalost evropských poměrů
  • zakladatel lyrického dramatu – minimum děje, v popředí city, nálady, myšlenky postav, konflikty
  • řeší běžné lidské potřeby
  • dramata:
    • „Racek“
    • „Višňový sad“
    • „Tři sestry“
      • 3 sestry: Olga, Máša, Irina
      • Andrej – jeho milá je Nataša, později jeho žena
      • Fjodor Kulygin – profesor gymnázia – Mášin muž
      • napsáno 1900, vydáno 1991
      • tragikomedie
      • lyrické drama
      • realismus
        • obyčejní lidé
        • ovlivnění člověka okolím

Polsko

Henryk Sienkiewicz

  • historické romány, hlavně antika
  • „Quo vadis?“ = „Kam kráčíš?“ – co s tebou bude?
    • Nero, Seneca, Řím
  • „Křižáci“
    • 15. st. v Polsku

Norsko

Henrik Ibsen

  • „Nora“
    • Nora je ženská hrdinka
    • divadelní hra
    • Nora zjišťuje, že je jen loutkou v rodině a odchází z ní

Amerika

Mark Twain

  • „Tom Sawyer“
  • „Huckleberry Fin“

Walt Whitmann

  • poezie
  • zakladatel moderního básnictví
  • začal v poezii prosazovat volný verš