- rodák z Hradce Králové
- jeho učitel – Václav Kliment Klicpera
- zajímalo ho hlavně divadlo
- vstoupil do ochotnického divadelního spolku
- poté studoval v Praze → seznámil se třeba s Máchou
- špatný herec
- výborný dramatik
- měl rád historii → v příbězích se často vrací do české historie
- často kočoval → do Plzně → tam zemřel
- 1) byl novinář
- zasloužil se o rozvoj časopisu „Květy“ – byl jeho redaktor
- 2) próza
- povídka a novela
- a) povídky a novely z historie
- povídky:
- „Dekret kutnohorský“ – z období Václava IV., události r. 1409
- „Rozina Ruthardová“ – povídka z historie
- b) oblast společenskokritická – povídky a novely
- život herců
- maloměšťáctví
- konflikt zamilovaných s rodiči
- c) osudy lidí, kteří se vymykali ze společnosti, ztroskotanci
- „Rozervanec“ – povídka
- osud muže, který příliš připomíná Máchu
- 3) drama
- a) společenské hry ze současnosti
- kritizuje lidi, kteří se pokoušejí získat peníze, kritika zisku
- převýchova k vlastenectví
- „Paličova dcera“
- „Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka“
- romantičtí hrdinové (slepý houslista)
- vlastenectví (oslava ČJ, potlačení NJ)
- nešťastná láska 2 milých
- b) pohádky
- tato dramata označujeme jako „báchorky“
- víly, kouzelné předměty, nadpřirozené bytosti
- „Strakonický dudák aneb hody divých žen“
- hlavní postava muž Švanda
- hlavní téma – láska mezi mladými, otázky zisku a slávy
- c) historická
- „Jan Hus“
- „Jan Žižka“
- „Jan Roháč“
Převážně fotky a text…