- pro Evropu od počátku 17. st.
- české země cca od 1620
- české země cca do konce 18. st.
- pro Evropu cca do poloviny 18. st.
- silně s e projevilo v katolických zemích (př: Německo, Čechy, Itálie)
- slabě se projevilo př: Francie, Anglie
- probíhá třicetiletá válka > lidé otřeseni, šokováni > lidé se obrací k Bohu
- rekatolizace > proces znovušíření katolictví
- jezuité dostávají za úkol rekatolizovat
- rekatolizaci podporují hlavně Habsburkové
- barokní znaky:
- baroko pracuje se syrovou realitou a naturalismem
- nedůvěra v rozum, příklon k Bohu
- obrat do vlastního nitra
- k popisu reality používá baroko symboly (trochu tajemné a mystické)
- Kristus se zobrazuje jako: beránek, ryba
- baroko nehledá pravdu – člověk si je jist, že pravda už je zjevena > vyjádření pocitů a emocí
- Bůh je pro barokního člověka naprostý ideál, člověk je pro Boha červ
- výtvarné umění: Rubens (zadečkatí andělíčci)
- hudební umění: Bach, Händel, Vivaldi (Čtvero ročních období)
- literární umění: objevuje se: hyperbola (= nadsázka), alegorie, kontrasty
- baroko hodně pracuje s dynamikou
- Torquato Tasso
- napsal rozsáhlou epickou báseň „Osvobezený Jeruzalém“
- téma – křížové výpravy proti Turkům
- napsal rozsáhlou epickou báseň „Osvobezený Jeruzalém“
- Grimmelshausen
- dílo „Dobrodružství Simplicia Simplicissima“
- Simplicissimus – prosťáček, účastní se 30 leté války > do zajetí
- hledá útěchu – najde ji ve vlastním nitru
- dílo „Dobrodružství Simplicia Simplicissima“
- John Milton
- Angličan
- duchovní epos: „Ztracený ráj“
České baroko
- 1620 – bitva na Bílé hoře > dává veškerou moc Habsburkům
- 1627 – rekatolizace
- 1. polovina 17. st. – válečný konflikt (30 letá válka) > odchod vzdělaných lidí > doba temna (úpadek kultury, literatura se rozvíjí, ale jinde)
- lidé hledají útočiště > příklon k Bohu, odchod do světského života
- mariánský kult
- podporuje vzbožnost
- vzývání Panny Marie
- Jan Nepomucký
- kromě Panny Marie nejuctívanější
- žil za Václava IV.
- začínají se konat poutě
- 1) literatura přišla o vzdělance > úpadek
- 2) vliv jezuitů
- přebrali veškeré školství, začali ovládat univerzity
- 3) z jezuitů se vyvíjí misionáři, kázali víru, pálili nevhodné knihy (libri prohibity = seznam knih na pálení)
- pálením se proslavil páter Antonín Koniáš
- zakazovali bratrskou produkci, Jana Blahoslava, Komenského
- 4) změna literárních žánrů
- přibývají náboženské žánry: eposy, legendy, písně (i uměle vytvořené)
- zůstávají knížky lidového čtení
- 5) těžiště literatury se přesouvá na tvorbu lidovou (anonymní) a pololidovou
- pololidová:
- vytvářena cíleně pro lid někým z lidu
- má autora
- „Písmácké paměti“
- písmáci – zapisovali události, které se děly ve vesnicích a městech
- pololidová:
- Bohuslav Balbín
- kněz, učitel, filozof, spisovatel
- věnoval se výhradně historii
- velký vlastenec X psal latinsky
- „Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého“
- obhajuje právo národa na národní jazyk
- kritika germanizace
- poprvé vyšlo tiskem r. 1775, vydal ho František Pelcl > impuls k národnímu obrození
- „Rozmanitosti z historie království českého“
- záměr: rozsáhlá encyklopedie o Čechách
- 1 ze svazků dává přehled české literatury
Barokní literatura
- a) oficiální
- autory hlavně kněží:
- Bohuslav Balbín
- Bedřich Briedel – „Co Bůh? Člověk?“
- Adam Michna z Otradovic – básně a písně s mariánskou (panna Marie) tematikou – „Česká mariánská muzika“, „Loutna česká“ – inspiroval tvorbu koled
- nauková literatura
- psali brusiči = puristé
- vnímali velký vliv němčiny (germanizaci)
- snažili se očistit češtinu od němčiny
- psali brusiči = puristé
- autory hlavně kněží:
- b) pololidová a lidová
- pololidová – je znám autor (obyčejný člověk)
- autoři – písmáci = kronikáři (vesničtí)
- kramářské písně (na poutích, jarmarcích,…)
- (kramář má krámek)
- interludia = mezihry
- vsuvky k náboženským hrám
- vtipné, komické a zesměšňující, krátké > frašky
- vztahy mezi měšťany
- lidová
- vzniká mezi lidmi, nemá konkrétního autora
- ústní tradování
- 1) pověsti
- cílem je lidi potěšit, vyprávět o hrdinných věcech něší minulosti
- krátká próza
- pověst má reálný základ, váže se k historické události, zbytek nereálný
- nejvýznamnější: „Blaničtí rytíři“, „Jan Sladký Kozina“ > vychází „Psohlavci“
- 2) proroctví
- předpověď, věštba
- předpovídala se dobrá budoucnost
- 3) lidová píseň (milostné, běžné strasti,…)
- 4) pohádka
- bývaly hodně drsné
- měly morální poučení
- pololidová – je znám autor (obyčejný člověk)