- počátky – polovina 19. století
- zakladatel August Comte (1798 – 1857)
- sociologie je vědou teoreticko – empirickou
- zkoumá konkrétní fakta o společnosti, zhodnocuje je, provádí sociologické výzkumy a klasifikuje a zároveň vytváří různé teorie o dalším vývoji společnosti
Předmět zkoumání
- společnost (v určitém historickém, prostorovém, kulturním a sociálním kontextu), společenská kultura, sociální vztahy a jevy
- August Comte – dílo „Kurz pozitivní filozofie“ – člení společnost na společenskou statiku a dynamiku
- statika = společenské struktury, instituce
- dynamika = společenské změny, vývoj, konflikty
Paradigmata
- = specifický úhel pohledu, souhrn základních představ a metod
- 1) objektivistické – společnost je systém daností, na které jedinci či skupiny reagují, které jejich chování předurčují a determinují
- 2) interpretativní – člověk danosti uvádí v život svým jednáním, tím jim dává význam a smysl potvrzuje, jak jim rozumí
- 3) konsenzuální – rozpracovává směr strukturální funkcionalismus – sociální řád je založen na minimálním koncesu, společnost je chápána jako soubor prvků, které jsou provázány v určité struktuře a které mají určitou funkci vzhledem k celku
- představitelé: Falcott Parsons a Robert Merton
- 4) konfliktuální – kritická reakce na 3), ptá se, pro koho je daný stav funkční, komu daná instituce slouží, a protože slouží jedněm v neprospěch druhých, snaží se to druzí o změnu
- představitelé: Ralph Dahrendorf, L. Coser, R. Collins
Vazba na jiné (společenské) vědy
- historie
- ekonomie
- psychologie
- politologie
- antropologie
- filozofie
Etapy vývoje sociologie
- před vznikem jako vědy = protosociologie (problémy společnosti řešeny v rámci filozofie)
- 1. etapa – druhá polovina 19. století
- makrosociologie – období velkých teorií o společnosti
- představitelé: August Comte, E. Durkheim, Max Weber, Karl Marx, Herbert Spencer, V. Pareto, F. Tonnies, G. Simmel
- 2. etapa – mikrosociologie – období mezi světovými válkami; těžiště v USA – sociologické výzkumy o každodenních sociálních jevech (rodina, práce, kultura, kriminalita, prohibice aj.) sociologové „jdou do ulic“
- 3. etapa – po 2. světové válce – spojení makro a mikrosociálních problémů – téma globalizace je makrosociální, změny rodiny, venkova, vzdělávání, konzumu jsou mikroproblémy
Sociologie 19. století – makrosociologie
- August Comte (1792 – 1857)
- Němec
- společnost dělí na sociální statiku a dynamiku
- vývojově rozlišuje koncepci tří stadií:
- 1) teologické (lidská víra v bohy, duchy, nadpřirozené zásahy)
- 2) metafyzické stadium – lidé vyměňují božstva za abstraktní či spekulativní pojmy – substance, absolutní idea apod.
- 3) pozitivní stadium – rozvoj vědy, člověk se snaží odhalit zákonitosti rozumem, empirickým výzkumem. Odhalením se předejde sociálním otřesům.
- Emile Durkheim (1858 – 1917)
- Francouz
- sociologie je věda o sociálních faktorech, které lze zkoumat jako věci. Splňují 2 vlastnosti:
- a) jsou situovány mimo individuum
- b) mají vůči jedinci donucovací ráz
- tedy jsou objektivní a zároveň jednání jedinců ovlivňují (působí na člověka nátlakem)
- zabýval se také dělbou práce – pro moderní společnost je typická rozvinutá dělba a tzv. organická solidarita
- Max Weber (1864 – 1920)
- Němec
- sociologie je věda o sociálním jednání
- to je spjato s aktivitami lidí, proto je sociální jednáná smysluplné a orientované na druhé lidi
- společnost je souhrn jednajících individuí
- rozvíjel uvažování o politice – problém moci, autorita a legitimita; zavedl pojmy jako ideální typ (tradiční, charismatické a legální panství)
- proti Marxově třídní koncepci navrhl koncepci vrstev
- dílo: „Protestantská etika a duch kapitalismu“
- Karl Marx (1818 – 1884)
- třídní pojetí společnosti, mezi třídami je antagonismus vyplývající z vlastnictví výrobních prostředků (jedni vlastní, druzí ne)
- ekonomická analýza kapitalistické společnosti, vykořisťování, nakonec povede k sociální revoluci
- první etapa vývoje – prvobytněpospolná společnost – a poslední – komunismus nemají třídy
- Herbert Spencer (1820 – 1903)
- Brit
- představitel tzv. organistické školy
- přirovnal společnost k biologickému organismu a interpretoval ji jako systém vzájemně provázaných prvků. Každá část přispívá k přežití celku
- vliv na strukturální funkcionalismus
- zastánce evoluční teorie vývoje – vývoj je založen na zdokonalené adaptaci na vnější prostředí
- Vilfredo Pareto (1848 – 1923)
- Ital
- teorie cirkulace elit jako základ vývoje
- elita = skupina osob zaujímajících v určitém systému vůdčí roli a to buď díky svým individuálním schopnostem, profesionálním kvalitám či sociálnímu postavení
- ke střídání elit dochází rozporem mezi schopnostmi a sociálními pozicemi, které zaujímají
- Ferdinand Tonnies (1855 – 1936)
- Němec
- definoval 2 formy lidského soužití: pospolitost (sociální útvar spočívající na kladných a spontánních citocývh vazbách mající svůj původ v rodině; intimita umožněna malým rozsahem skupin a podobnými zájmy)
- společnost – typická pro moderní dobu, množství neosobních vazeb, chladná kalkulace vztahů – zisk, lidé se navzájem odcizují a vnímají se jako nástroj k dosažení svých cílů
Sociologické koncepce společnosti
- z hlediska historického vývoje jsou 4 typy:
- a) archaická společnost
- b) tradiční společnost
- c) moderní společnost
- d) postmoderní společnost
a) Archaická společnost
- společnost lovců a sběračů, do 7. tisíciletí př., do neolitické revoluce
- jednoznačné rozdělení mužských a ženských rolí ve společnosti
- převážně kočovný způsob života v tlupách a kmenech
b) Tradiční společnost
- lidé začínají cíleně pěstovat plodiny (hrách, bob, len, ječmen, aj.) a domestikovat zvířata
- snaha o stálý přístup potravin, začínají obchodní vztahy
- komplikovanější dělba práce, společenství je širší, sociálně strukturované a hierarchicky uspořádané
- lidé zaujímají takové statusy, do kterých se rodí. Velký vliv náboženství.
c) Moderní společnost
- průmyslová, industriální
- výrazné změny v zemědělství, průmyslu, dopravě
- účelem výroby přestává být uspokojování vlastních potřeb, ale směna; tvorba zisku
- dochází k propojování trhů a vzniká trh nadregionální
- změny ve struktuře společnosti (buržoazie, proletariát, aj.)
- c1) Procesy v moderní společnosti
- industrializace - přechod od ruční výroby k velkovýrobě, technický rozvoj a využití nových zdrojů energie (parní stroj, telegraf, elektřina, pašová výroba aj.)
- specializovaná dělba práce v továrnách
- migrace obyvatelstva z venkova do měst
- urbanizace – rozrůstání měst, vyšší koncentrace obyvatel, vztahy mezi lidmi se stávají neosobní, nestálé, růst kriminality
- sekularizace - zesvětštění, snížení vlivu náboženství, objevuje se ateismus
- růst významu vědy - technický pokrok, ovlivňuje každodenní život
- c1) Procesy v moderní společnosti
d) Postmoderní společnost
- od 70. let 20. století
- znaky: globalizace, kulturní relativismus
- přesun značné části populace z výroby do služeb
- procesy: „konzumní společnost“ – konzum je nový „fetiš“
- postindustriální