- stát vystupuje jako:
- a) hospodářský subjekt
- 1) na straně poptávky
- 2) na straně nabídky
- b) činitel vytvářející ekonomické prostředí
- a) hospodářský subjekt
Úloha státu na straně D a S
- 1. stát jako kupující – prostřednictvím státních zakázek (ty jsou velmi cenné, protože):
- a) stát je odběratel, který může vždy zaplatit
- b) získat státní zakázku je pro firmy prestižní záležitost
- c) získání státní zakázky je pro firmu a její zaměstnance většinou dlouhodobější jistota
- pozn.: snaha získat státní zakázku je někdy doprovázena nekalými praktikami – úplatky, korupce
- 2. stát jako prodávající
- a) stát může podnikat prostřednictvím státních prostředků, resp. podniků se silnou účastí státu
- je to forma konkurence, aby nebyl monopol
- není až tak závislý na výsledcích (ztráty kryje jinými příjmy státního rozpočtu)
- ke kontrole u akciových společností (zčásti soukromých) mívá většinový podíl akcií nebo drží tzv. zlatou akcii (s právem veta)
- b) stát podniká v oblastech, které jsou rozhodující pro zásadní funkci státu
- bezpečnost země, doprava a komunikace, výroba energie apod.
- c) stát podniká v oblastech, kde by jiný subjekt z důvodu nevýhodnosti nepodnikal – zejména v sociální oblasti
- a) stát může podnikat prostřednictvím státních prostředků, resp. podniků se silnou účastí státu
Stát jako činitel
- vytváří prostor pro ekonomiku, předurčuje způsob chování ekonomických subjektů
- vytváří hospodářskou legislativu
- 3 důvody pro státní zásahy do ekonomiky:
- a) nutnost pomoci trhu v efektivním přerozdělování VF a finální produkce
- b) mírnit sociální nerovnosti v rozdělování příjmů
- c) ochránce zájmů celé společnosti
Nástroje hospodářské politiky státu
- a) celková politika státu (zahraniční i vnitřní)
- b) monetární politika
- c) fiskální = rozpočtová politika
- d) obchodní politika (dovozní a vývozní)
- e) daňová, celní, důchodová politika
- f) sociální politika
- g) vymahatelnost práva
- h) činnosti kontrolních orgánů státu
Monetární politika
- zaměřena na:
- 1) regulaci množství peněz v oběhu
- 2) regulaci úrokových měr
- 3) stanovení podmínek úvěrů
- pouze ČNB má monopol na emise peněz
- přímé nástroje mon. pol.:
- a) regulace investiční činnosti
- b) regulace spotřebních úvěrů (stát může určit max. dobu splatnosti)
- c) stanovení úvěrových stropů, nucená správa banky, odebrání bankovní licence
- nepřímé nástroje mon. pol.:
- a) povinné minimální rezervy (objem peněžních prostředků, které každá banka musí uložit na účtu centrální banky – nemusí jít jen o peníze, ale i cenné papíry); výše blokovaných prostředků snižuje nabídku peněz
- b) lombardovací sazba – úroková sazba, za kterou centrální banka poskytuje úvěry komerčním bankám; růstem lom. s. se peníze stávají dražšími
- c) operace na volném trhu – centrální banka buď nakupuje, nebo prodává cenné papíry
Fiskální = rozpočtová politika
- spjata s tvorbou a rozdělováním finančních prostředků prostřednictvím soustavy rozpočtů: státní rozpočet, rozpočet krajů a obcí
- FP může být expanzivní (stimuluje ekonomický růst), nebo restriktivní (tlumí ekonomiku)
- státní rozpočet = centralizovaný fond finančních prostředků, které vytvářejí všechny ekonomické subjekty státu
- stát přerozděluje finance kam potřebuje
Příjmy státní rozpočtu
- tvořeny přímými a nepřímými daněmi a ostatními příjmy
- přímé daně:
- a) důchodové: daň z příjmu FO, daň z příjmu PO
- b) majetkové: dědická, darovací, z prodeje nemovitosti, silniční apod.
- nepřímé daně: jsou zahrnuty v ceně zboží a do státního rozp. je odvádí prodejce nebo poskytovatel. Platí finální spotřebitel.
- DPH, spotřební daň
Výdaje státního rozpočtu
- směřují v určitém poměru zejména do:
- a) obrany státu (armáda, policie aj.)
- b) státní správy
- c) školství, kultury, zdravotnictví, sociálního zabezpečení
- d) národní hospodářství
- mandatorní výdaje = ty, které vláda musí vyplácet
Typy státního rozpočtu
- a) vyrovnaný (příjmy = výdaje)
- b) přebytkový (příjmy jsou vyšším než výdaje)
- c) schodkový (deficitní, příjmy jsou nižší než výdaje)
- pro zdravý vývoj ekonomiky je lepší přebytkový
- opakovaný deficit stát. rozpočtu se nazývá státní dluh
- stát. rozp. má formu vládního zákona, přijímá jej ale jen Poslanecká sněmovna a schvaluje prezident
Obchodní politika
- vychází z celkové zahraniční orientace státu
- hlavní nástroje:
- a) stanovení dovozních nebo vývozních kvót
- b) stanovení celních tarifů
- c) poskytnutí vývozních subvencí
- neviditelné překážky dovozu – hygienické, zdravotnické, technické aj.
- kvóta = stanovený max. objem daného zboží; nulová kvóta = dovoz zcela zakázán; embargo – extrém
Důchodová a sociální politika státu
- jde o působení na cenu výrobních faktorů na trhu, tj. na mzdy, zisky a ceny
- přímé nástroje:
- a) administrativní kontrola mezd
- mzdy regulovány mzdovými tarify (zákonné), mzdovými limity, mzdovými ukazateli (produktivita práce) aj.
- b) stanovení min. mzdy
- c) regulace ceny některých druhů zboží
- a) administrativní kontrola mezd
Politika státu v sociální oblasti
- stát stanovuje:
- hranice odchodu do důchodu
- výši přídavků a příspěvků různým sociálním skupinám
- příspěvek na podporu v nezaměstnanosti
- výše nemocenských dávek
- procenta zdravotního a sociálního pojištění
- odčitatelné položky (v rámci zákona o daních)
- délku dovolené apod.
- platby do zdravotního pojištění jdou do zdravotních pojišťoven, ne státu
Kontrolní orgány státu
- NKÚ – Nejvyšší kontrolní úřad
- Státní potravinářská a zemědělská inspekce (SPZI)
- ČOI – Česká obchodní inspekce
- SÚKL – Státní ústav pro kontrolu léčiv
- Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP)
- ČTÚ – Český telekomunikační úřad
- IBP – Inspektorát bezpečnosti práce
Inflace
- = zvyšování celkové hladiny cen všech statků a služeb v čase
- opačný proces – deflace = snižování celkové hladiny cen
Měření inflace
- pomocí cenových indexů
- nejpoužívanější je index spotřebitelských cen (CPI). Je založen na tzv. spotřebitelském koši (statky a služby, které spotřebovává typický spotřebitel – občan během daného období)
- tento koš je oceněn v období základním (t) a v období sledovaném (t+1). Procentní změna udává míru inflace v %: CPI (t+1) – CPI (t) / CPI (t) *100
Formy inflace
- mírná
- v rozsahu několika % ročně
- nenarušuje ekonomiku
- pádivá
- desítky až stovky % ročně
- narušuje ekonomiku
- hyperinflace
- tisíce až miliony % ročně
- rozvrat ekonomiky, peníze neplní žádně fukńkce
Typy inflace podle místa vzniku
- inflace tažená poptávkou – vzniká na poptávkové straně trhu a je vyvolaná převisem agregátní poptávky (AD) nad agregátní nabídkou (AS)
Příčiny poptávkové inflace
- růst nominálních platů a mezd
- nízké úrokové sazby umožňující růst C a I
- snížení daní
- růst vládních výdajů
- investiční výdaje (I) nepřinášejí dostatečný růst AS
Inflace tlačená náklady
- ceny finálních statků a služeb jsou vytlačovány vzhůru růstem nákladů vyvolaných např. růstem mzdových sazeb, cen surovin, energie apod.
- inflace tlačená náklady může vzniknout při zvýšení mezd rychlejším tempem; působením nedokonalé konkurence
Další pojmy
- inflace setrvačná – inflace může pokračovat i určitou dobu poté, co její bezprostřední příčiny již dozněly
- její vznik je spojen s tzv. inflačním očekáváním i tím, že se ekonomické subjekty s inflací „naučily žít“
- automaticky zohledňují očekávanou míru inflace
- její vznik je spojen s tzv. inflačním očekáváním i tím, že se ekonomické subjekty s inflací „naučily žít“
- dezinflace = pokles inflace
- klesají procentní přírůstky cenové hladiny