Úloha státu v tržní ekonomice

  • stát vystupuje jako:
    • a) hospodářský subjekt
      • 1) na straně poptávky
      • 2) na straně nabídky
    • b) činitel vytvářející ekonomické prostředí

Úloha státu na straně D a S

  • 1. stát jako kupující – prostřednictvím státních zakázek (ty jsou velmi cenné, protože):
    • a) stát je odběratel, který může vždy zaplatit
    • b) získat státní zakázku je pro firmy prestižní záležitost
    • c) získání státní zakázky je pro firmu a její zaměstnance většinou dlouhodobější jistota
  • pozn.: snaha získat státní zakázku je někdy doprovázena nekalými praktikami – úplatky, korupce
  • 2. stát jako prodávající
    • a) stát může podnikat prostřednictvím státních prostředků, resp. podniků se silnou účastí státu
      • je to forma konkurence, aby nebyl monopol
      • není až tak závislý na výsledcích (ztráty kryje jinými příjmy státního rozpočtu)
      • ke kontrole u akciových společností (zčásti soukromých) mívá většinový podíl akcií nebo drží tzv. zlatou akcii (s právem veta)
    • b) stát podniká v oblastech, které jsou rozhodující pro zásadní funkci státu
      • bezpečnost země, doprava a komunikace, výroba energie apod.
    • c) stát podniká v oblastech, kde by jiný subjekt z důvodu nevýhodnosti nepodnikal – zejména v sociální oblasti

Stát jako činitel

  • vytváří prostor pro ekonomiku, předurčuje způsob chování ekonomických subjektů
  • vytváří hospodářskou legislativu
  • 3 důvody pro státní zásahy do ekonomiky:
    • a) nutnost pomoci trhu v efektivním přerozdělování VF a finální produkce
    • b) mírnit sociální nerovnosti v rozdělování příjmů
    • c) ochránce zájmů celé společnosti

Nástroje hospodářské politiky státu

  • a) celková politika státu (zahraniční i vnitřní)
  • b) monetární politika
  • c) fiskální = rozpočtová politika
  • d) obchodní politika (dovozní a vývozní)
  • e) daňová, celní, důchodová politika
  • f) sociální politika
  • g) vymahatelnost práva
  • h) činnosti kontrolních orgánů státu

Monetární politika

  • zaměřena na:
    • 1) regulaci množství peněz v oběhu
    • 2) regulaci úrokových měr
    • 3) stanovení podmínek úvěrů
  • pouze ČNB má monopol na emise peněz
  • přímé nástroje mon. pol.:
    • a) regulace investiční činnosti
    • b) regulace spotřebních úvěrů (stát může určit max. dobu splatnosti)
    • c) stanovení úvěrových stropů, nucená správa banky, odebrání bankovní licence
  • nepřímé nástroje mon. pol.:
    • a) povinné minimální rezervy (objem peněžních prostředků, které každá banka musí uložit na účtu centrální banky – nemusí jít jen o peníze, ale i cenné papíry); výše blokovaných prostředků snižuje nabídku peněz
    • b) lombardovací sazba – úroková sazba, za kterou centrální banka poskytuje úvěry komerčním bankám; růstem lom. s. se peníze stávají dražšími
    • c) operace na volném trhu – centrální banka buď nakupuje, nebo prodává cenné papíry

Fiskální = rozpočtová politika

  • spjata s tvorbou a rozdělováním finančních prostředků prostřednictvím soustavy rozpočtů: státní rozpočet, rozpočet krajů a obcí
  • FP může být expanzivní (stimuluje ekonomický růst), nebo restriktivní (tlumí ekonomiku)
  • státní rozpočet = centralizovaný  fond finančních prostředků, které vytvářejí všechny ekonomické subjekty státu
  • stát přerozděluje finance kam potřebuje

Příjmy státní rozpočtu

  • tvořeny přímými a nepřímými daněmi a ostatními příjmy
  • přímé daně:
    • a) důchodové: daň z příjmu FO, daň z příjmu PO
    • b) majetkové: dědická, darovací, z prodeje nemovitosti, silniční apod.
  • nepřímé daně: jsou zahrnuty v ceně zboží a do státního rozp. je odvádí prodejce nebo poskytovatel. Platí finální spotřebitel.
    • DPH, spotřební daň

Výdaje státního rozpočtu

  • směřují v určitém poměru zejména do:
    • a) obrany státu (armáda, policie aj.)
    • b) státní správy
    • c) školství, kultury, zdravotnictví, sociálního zabezpečení
    • d) národní hospodářství
  • mandatorní výdaje = ty, které vláda musí vyplácet

Typy státního rozpočtu

  • a) vyrovnaný (příjmy = výdaje)
  • b) přebytkový (příjmy jsou vyšším než výdaje)
  • c) schodkový (deficitní, příjmy jsou nižší než výdaje)
  • pro zdravý vývoj ekonomiky je lepší přebytkový
  • opakovaný deficit stát. rozpočtu se nazývá státní dluh
  • stát. rozp. má formu vládního zákona, přijímá jej ale jen Poslanecká sněmovna a schvaluje prezident

Obchodní politika

  • vychází z celkové zahraniční orientace státu
  • hlavní nástroje:
    • a) stanovení dovozních nebo vývozních kvót
    • b) stanovení celních tarifů
    • c) poskytnutí vývozních subvencí
  • neviditelné překážky dovozu – hygienické, zdravotnické, technické aj.
  • kvóta = stanovený max. objem daného zboží; nulová kvóta = dovoz zcela zakázán; embargo – extrém

Důchodová a sociální politika státu

  • jde o působení na cenu výrobních faktorů na trhu, tj. na mzdy, zisky a ceny
  • přímé nástroje:
    • a) administrativní kontrola mezd
      • mzdy regulovány mzdovými tarify (zákonné), mzdovými limity, mzdovými ukazateli (produktivita práce) aj.
    • b) stanovení min. mzdy
    • c) regulace ceny některých druhů zboží

Politika státu v sociální oblasti

  • stát stanovuje:
    • hranice odchodu do důchodu
    • výši přídavků a příspěvků různým sociálním skupinám
    • příspěvek na podporu v nezaměstnanosti
    • výše nemocenských dávek
    • procenta zdravotního a sociálního pojištění
    • odčitatelné položky (v rámci zákona o daních)
    • délku dovolené apod.
  • platby do zdravotního pojištění jdou do zdravotních pojišťoven, ne státu

Kontrolní orgány státu

  • NKÚ – Nejvyšší kontrolní úřad
  • Státní potravinářská a zemědělská inspekce (SPZI)
  • ČOI – Česká obchodní inspekce
  • SÚKL – Státní ústav pro kontrolu léčiv
  • Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP)
  • ČTÚ – Český telekomunikační úřad
  • IBP – Inspektorát bezpečnosti práce

Inflace

  • = zvyšování celkové hladiny cen všech statků a služeb v čase
  • opačný proces – deflace = snižování celkové hladiny cen

Měření inflace

  • pomocí cenových indexů
  • nejpoužívanější je index spotřebitelských cen (CPI). Je založen na tzv. spotřebitelském koši (statky a služby, které spotřebovává typický spotřebitel – občan během daného období)
  • tento koš je oceněn v období základním (t) a v období sledovaném (t+1). Procentní změna udává míru inflace v %: CPI (t+1) – CPI (t) / CPI (t) *100

Formy inflace

  • mírná
    • v rozsahu několika % ročně
    • nenarušuje ekonomiku
  • pádivá
    • desítky až stovky % ročně
    • narušuje ekonomiku
  • hyperinflace
    • tisíce až miliony % ročně
    • rozvrat ekonomiky, peníze neplní žádně fukńkce

Typy inflace podle místa vzniku

  • inflace tažená poptávkou – vzniká na poptávkové straně trhu a je vyvolaná převisem agregátní poptávky (AD) nad agregátní nabídkou (AS)

Příčiny poptávkové inflace

  • růst nominálních platů a mezd
  • nízké úrokové sazby umožňující růst C a I
  • snížení daní
  • růst vládních výdajů
  • investiční výdaje (I) nepřinášejí dostatečný růst AS

Inflace tlačená náklady

  • ceny finálních statků a služeb jsou vytlačovány vzhůru růstem nákladů vyvolaných např. růstem mzdových sazeb, cen surovin, energie apod.
  • inflace tlačená náklady může vzniknout při zvýšení mezd rychlejším tempem; působením nedokonalé konkurence

Další pojmy

  • inflace setrvačná – inflace může pokračovat i určitou dobu poté, co její bezprostřední příčiny již dozněly
    • její vznik je spojen s tzv. inflačním očekáváním i tím, že se ekonomické subjekty s inflací „naučily žít“
      • automaticky zohledňují očekávanou míru inflace
  • dezinflace = pokles inflace
    • klesají procentní přírůstky cenové hladiny