- z lat. „con – curro“ = utkat se v boji
- 3 typy:
- a) napříč trhem
- b) cenová a necenová
- c) dokonalá a nedokonalá
Konkurence napříč trhem
- mezi nabídkou a poptávkou
- kompromis ve formě rovnovážné ceny a množství
- konkurence na straně poptávky
- významná hlavně tehdy, když poptávka převyšuje nabídku
- vítězí ten, kdo zaplatí nejvíc
- konkurence na straně nabídky
- nabídka převyšuje poptávku
- vítězí ten, kdo může prodat levněji
- je – li poptávka vyšší – prodejci soutěží
Konkurence cenová a necenová
- konkurence cenová – snaha prodat za co nejnižší cenu (role tzv. baťovské ceny – 99,-)
- konkurence necenová – snaha konkurovat jinak než cenou, např. značkou, kvalitou, obalem, místem prodeje,…
- často dochází ke kombinace obou forem
Konkurence dokonalá a nedokonalá
- odehrává se na straně nabídky
- DOKO – předpokladem jsou shodné podmínky pro všechny tržní subjekty
- NEDOKO – jakékoliv vychýlení z DOKO
- podle počtu nabízejících se dělí na:
- a) monopolistickou – velká skupina
- b) oligopol – malá skupina
- c) monopol – 1 výrobce ovládne trh (je na trhu sám)
- monopolistická konkurence
- nabízí rozlišitelný výrobek
- cenové rozdíly nejsou velké, volný vzestup nových firem do odvětví
- oligopol
- každá firma může ovlivnit cenu zboží, zpravidla prodávají za vyšší ceny, tím snižují možnost vstupu nové firmy a uměle udržují nedostatek zboží
- cenový vůdce
- kartel
- zvláštní typ oligopolu – několik firem jedná ve shodě s cílem maximalizovat svůj zisk. Dohodnou minimální cenu či omezení objemu produkce – tím omezují vzájemnou konkurenci.
- porušení zákonů – role Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS – v Brně)
- monopol
- na trhu působí jeden výrobce – plná kontrola nad cenou, je omezen pouze koupěschopnou poptávkou
- formy:
- a) kartel = dohoda mezi samostatnými konkurenty o ceně a rozdělení působnosti
- jde o trestné dohody
- b) syndikát = dohoda o společném nákupu a prodeji
- c) trust = dohoda mezi samostatnými konkurenty o společné výrobě (tedy vzájemné propojení a ovládnutí trhu)
- d) koncern (holding) – dochází k fúzi (spojení) firem v jedno nebo akvizici (firma koupí druhou firmu)
- a) kartel = dohoda mezi samostatnými konkurenty o ceně a rozdělení působnosti
Selhání trhu
- externality – trh selhává tím, že neinformuje dostatečně o vzácnosti výrobku či služby, o nákladech příležitosti
- pozitivní externalita – externí prospěch – užitek pro třetí osoby (včelař – sadař)
- negativní externalita – škoda způsobená třetím osobám, stát řeší např. poplatky za používání veřejných zdrojů, pokuty za znečišťování životního prostředí
- (pokuty a poplatky částečně napravují zkreslenou informaci obsaženou v ceně)
- veřejné statky = statky a služby, které nemohou být poskytnuty jedné osobě, aniž by byly poskytnuty bezplatně jiným osobám
- tyto statky zpravidla poskytuje stát
- např: obrana země, školství (částečně), veřejné osvětlení