Konkurence

  • z lat. „con – curro“ = utkat se v boji
  • 3 typy:
    • a) napříč trhem
    • b) cenová a necenová
    • c) dokonalá a nedokonalá

Konkurence napříč trhem

  • mezi nabídkou a poptávkou
  • kompromis ve formě rovnovážné ceny a množství
  • konkurence na straně poptávky
    • významná hlavně tehdy, když poptávka převyšuje nabídku
    • vítězí ten, kdo zaplatí nejvíc
  • konkurence na straně nabídky
    • nabídka převyšuje poptávku
    • vítězí ten, kdo může prodat levněji
  • je – li poptávka vyšší – prodejci soutěží

Konkurence cenová a necenová

  • konkurence cenová – snaha prodat za co nejnižší cenu (role tzv. baťovské ceny – 99,-)
  • konkurence necenová – snaha konkurovat jinak než cenou, např. značkou, kvalitou, obalem, místem prodeje,…
  • často dochází ke kombinace obou forem

Konkurence dokonalá a nedokonalá

  • odehrává se na straně nabídky
  • DOKO – předpokladem jsou shodné podmínky pro všechny tržní subjekty
  • NEDOKO – jakékoliv vychýlení z DOKO
  • podle počtu nabízejících se dělí na:
    • a) monopolistickou – velká skupina
    • b) oligopol – malá skupina
    • c) monopol – 1 výrobce ovládne trh (je na trhu sám)
  • monopolistická konkurence
    • nabízí rozlišitelný výrobek
    • cenové rozdíly nejsou velké, volný vzestup nových firem do odvětví
  • oligopol
    • každá firma může ovlivnit cenu zboží, zpravidla prodávají za vyšší ceny, tím snižují možnost vstupu nové firmy a uměle udržují nedostatek zboží
    • cenový vůdce
  • kartel
    • zvláštní typ oligopolu – několik firem jedná ve shodě s cílem maximalizovat svůj zisk. Dohodnou minimální cenu či omezení objemu produkce – tím omezují vzájemnou konkurenci.
    • porušení zákonů – role Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS – v Brně)
  • monopol
    • na trhu působí jeden výrobce – plná kontrola nad cenou, je omezen pouze koupěschopnou poptávkou
    • formy:
      • a) kartel = dohoda mezi samostatnými konkurenty o ceně a rozdělení působnosti
        • jde o trestné dohody
      • b) syndikát = dohoda o společném nákupu a prodeji
      • c) trust = dohoda mezi samostatnými konkurenty o společné výrobě (tedy vzájemné propojení a ovládnutí trhu)
      • d) koncern (holding) – dochází k fúzi (spojení) firem v jedno nebo akvizici (firma koupí druhou firmu)

Selhání trhu

  • externality – trh selhává tím, že neinformuje dostatečně o vzácnosti výrobku či služby, o nákladech příležitosti
    • pozitivní externalita – externí prospěch – užitek pro třetí osoby (včelař – sadař)
    • negativní externalita – škoda způsobená třetím osobám, stát řeší např. poplatky za používání veřejných zdrojů, pokuty za znečišťování životního prostředí
    • (pokuty a poplatky částečně napravují zkreslenou informaci obsaženou v ceně)
  • veřejné statky = statky a služby, které nemohou být poskytnuty jedné osobě, aniž by byly poskytnuty bezplatně jiným osobám
    • tyto statky zpravidla poskytuje stát
    • např: obrana země, školství (částečně), veřejné osvětlení